3

Buur bouwt muur op onze grond

Davina
Davina
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Hallo,

Een paar jaar geleden hebben mijn partner en ik een bouwgrond aangekocht.

De bedoeling was natuurlijk om ons huis te bouwen maar door de stijgingen van de prijzen kunnen wij niet doorgaan met ons project en hebben we onze bouwgrond terug te koop gezet.

Momenteel hebben we een potentiële koper, maar wat blijkt is dat onze buur rechts van ons die ook gebouwd heeft, nu een soort 'scheidingsmuur' heeft geplaatst zonder dat we op de hoogte zijn gebracht. Echter blijkt nu ook dat die muur volledig op onze grond werd geplaatst zonder ons weten en toestemming.

Dit wil nu ook zeggen dat de verkoop stil ligt en er de mogelijkheid bestaat dat de koper afhaakt. De makelaar raad aan om een landmeter terug in te schakelen (de buur heeft de paaltjes weg gehaald. Het ging hier namelijk over 1 grote bouwgrond die in 2 verdeeld was voor verkoop).

Wat kunnen wij doen om dit probleem op te lossen zonder dat wij zelf veel extra kosten moeten maken of nog erger er het vredegerecht moeten bijhalen.

alvast bedankt.

groetjes,

Davina

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden

Landmeter meet de fout op, dit op kosten van degene die fout zit ivm de erfgrens. 
Daarna kan je voor kiezen je gelijk te gaan halen, dat zal misschien iets meer opleveren. Of je kan die paar m2 verkopen aan je buur. 

0
Tiramisu
Tiramisu
11 324 Andere particulier
1 jaar geleden

Zijn die paaltjes een recente opmeting op iets uit een ver verleden? 

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
1 jaar geleden

Eerste altijd bewijzen verzamelen en dus het advies van jouw makelaar volgen : landmeter aanstellen . Wat zegt de buurman zelf ? Is hij verbaast of denk je dat hij heel bewust dat heeft gedaan ? Heeft het een grote invloed op de bouwbreedte van de toekomstige woning ? Hoe breed is de grond ? Gaat het over een grond van bvb 9 m breed of 15 m ? Op de gemeente liggen normaal gezien de bouwplannen van de buurman. Je kan die inkijken en nameten.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Binnenkort naar de algemene vergadering? Dit moet je weten

Binnenkort naar de algemene vergadering? Dit moet je weten

Ben je eigenaar van een appartement? Dan is de kans groot dat je binnenkort naar de algemene vergadering moet. Wat moet je daarvoor doen en wanneer?

Lees meer

Je huis slim kopen of verkopen met een makelaar: 5 cruciale vragen

Je huis slim kopen of verkopen met een makelaar: 5 cruciale vragen

Wil je weten hoe je je huis kan (ver)kopen met een vastgoedmakelaar? Ontdek de antwoorden op 5 essentiële vragen.

Lees meer

Slopen en heropbouwen of renoveren? Met dit plan maak je de juiste beslissing

Slopen en heropbouwen of renoveren? Met dit plan maak je de juiste beslissing

Sinds begin 2023 is er een renovatieverplichting voor woningen met label E of F. De afweging maken tussen renoveren en slopen is belangrijker dan ooit.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag