Hoe aluminiumpanelen op wanden in badkamer strak en waterdicht voorbereiden voor PU coating?

3

Hoe aluminiumpanelen op wanden in badkamer strak en waterdicht voorbereiden voor PU coating?

Verbouwerke67
Verbouwerke67
#Badkamer · 1 jaar geleden

Hallo verbouwers,

In mijn renovatieproject ben ik momenteel bezig aan een badkamer met inloopdouche. De vloer en een deel van de wanden zou ik graag uitvoeren in PU. Op deze wanden zijn aluminium sandwichpanelen (ook gekend onder merknamen AluPanel en Dibond) verlijmd op de OSB (PU top coating zou hier goed op hechten).

Nu heb ik wel een aantal vragen rond de afwerking van deze panelen:

- Hoe de naden van deze panelen waterdicht en strak afwerken?

- Hoe een binnenhoek van deze panelen waterdicht en strak afwerken?

- Hoe een buitenhoek van deze panelen waterdicht en strak afwerken?

- In de inloopdouche is me aangeraden om eerst een glasmat op de chape aan te brengen, onder de schraaplaag. Hoe deze glasmat aansluiten op de panelen?

- Hoe deze panelen strak en waterdicht afwerken aan de manchetes?

- Dagkant deuropening heeft een hoekprofiel waarbij de dagkant bepleisterd is (zie foto). Hoe moet dit paneel geplaast en afgewerkt worden?

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93494/1c68574d-a514-4af9-ba03-5efe96e5ff71.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c3ccd9f81d55a210ba6cd7e4fe418cb8

Alle reacties

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
1 jaar geleden

Wie heeft je in godsnaam aangeraden om alucobond of dibond of welk ander sandwich paneel te gebruiken in een douchecel ?

0
Verbouwerke67
Verbouwerke67
0 1 Verbouwer
1 jaar geleden

Hallo Moes,

Enige tijd geleden volgde ik een opleiding "Gietvloer" theorie + praktijk bij een persoon die al 20+ jaren bezig is met PU, Epoxy etc. 

Daar kreeg ik de raad om voor badkamer Dibond panelen tegen de wanden te bevestigen en verder waterdicht af te werken met glasmatje...

Zo gezegd zo gedaan... Alles netjes afgemeten, panelen besteld en al deel bevestigd. Dan mijn vragen gesteld voor exacte afwerking naden, hoeken etc. 

Blijkt dat de persoon in kwestie zelf nog nooit een badkamerwand in PU heeft uitgevoerd en dat hij dus mijn vragen niet kan beantwoorden :-(

Heb me hierna gericht tot een bedrijf dat in Polyester / Pu / Epoxy handelt voor gebruik in zwembaden en boten (die toch ook waterdicht moeten zijn). Daar gaf men me volgende raad:

"Naden sandwich panelen: weefselmat 290g gebruiken - epoxyhars, dan afstukken met epoxy plamuur (over hele muur want is toch ongeveer 1mm dik. Daarna PU jachtlak gebruiken. Maar dit is toch wel wat werk"

Dit biedt uiteraard nog geen antwoord op al mijn vragen. Er zijn misschien ook alternatieve methodes die minder werk vergen. Vandaar dat ik me even tot dit forum richt in de hoop dat er mensen zijn met ervaring hiermee die me kunnen verder helpen.

Alternatieve voorstellen ook welkom. Ik kan de enkele panelen die al bevestigd zijn ook opnieuw verwijderen. 

Ondergrond wanden: deels OSB, deels OSB+Groene gyproc.

Bedankt voor uw positieve feedback.

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
1 jaar geleden

ik heb meer dan dertig jaar in de alu verwerking gezeten. Veel alucobond en dibond en vanalles en nog wat. Dat product is ontwikkeld en geschikt voor gevel en panelenbouw. Gevel van hoogbouwblokken en ook benzinestations en reklame zuilen. Waarom ? zeer licht, makkelijk te verwerken (kan met d ehand worden geplooid wat je met standaard alu panelen niet kan. Dergelijke panelen nooit toegepast geweten in douchecellen en rara ook tijdens die dertig jaar wel glas verwerkt ook voor douches. Mijn ervaring in die 2 sectoren die elkaar overlappen zegt mij volgende. Er zijn geen silicones nog kitten die een over jaren heen een 100 % waterdichte afdichting kunnen garanderen. Dit heeft te zien met de oppervlaktestruktuur van de gelakte plaat en met de dikte van die platen zelf. Die is maw 2 keer niks zeker niet om als steun te dienen voor een silicone voeg. Mijn vraag is waarom je daarvoor het gekozen. Een kerdiedoek aanbrengen was/is al een betere eerste oplossing. Kan volgens mij nog altijd om daarna de afwerking door u gewenst te voorzien. Bovndien gaan uw kitvoegen binnen de zeer base-achtige doucheomgeving er heel erg vlug smerig uit zien. Zeker de zogezegde transparante worden direct gelig. Daa rkan je niks aan doen

Op zoek naar een nieuwe badkamer? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Badkamer’

Op zoek naar een nieuwe badkamer? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Badkamer’

Bestel snel ons gratis magazine ‘Mijn Badkamer’. We geven je een leidraad, helpen je om verschillende opties af te wegen en reiken je ideeën aan waar je misschien nog niet aan gedacht had.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De juiste douche voor je badkamer: tips voor plaatsing en onderhoud

De juiste douche voor je badkamer: tips voor plaatsing en onderhoud

Van douchecabine tot inloopdouche: vind de douche die bij jouw badkamer past. Ga aan de slag met onze plaatsings- en onderhoudstips.

Lees meer

Een dressing en badkamer in je slaapkamer? Hou rekening met deze 7 aandachtspunten

Een dressing en badkamer in je slaapkamer? Hou rekening met deze 7 aandachtspunten

Slaapkamer, badkamer en dressing worden steeds meer in dezelfde ruimte ondergebracht. Maar deze combinatie is niet zo vanzelfsprekend.

Lees meer

Infraroodspiegel in je badkamer: van werking tot prijs

Infraroodspiegel in je badkamer: van werking tot prijs

Een infraroodspiegel in je badkamer kan praktisch zijn. We lijsten de voordelen, werking, verschillende soorten en prijzen voor je op.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag