2

Privé servitude

René Lommel
René Lommel
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Heb in 2022 een huis gekocht waar ook een servitude bij zit wat bij mijn huis hoort dus ik ook eigenaar ben op papier. Even in het kort wie daar gebruik van mag maken, huisnummer 51, 55, 57, nu zou je denken er is geen 53 klopt dat ongeveer 35 jaar geleden servitude geworden omdat nr 51 dat huis kocht van de eigenaar die op dat moment nr 51,53,55,57 in dezit had, en buren van 51 kochten alleen dat huis als ze een achterom hadden voor de auto, dus dat stuk grond 53 hebben ze een servitude van gemaakt en de andere woningen 55 en 57 zijn tot 2021 nog eigendom van die eigenaar geweest wat hij tot 2018 altijd heeft verhuurd, daarna zijn de woningen op leegstand gekomen.

Tot zover even de geschiedenis van de woningen hoe het in elkaar steekt, en nu zit er dus een poort aan het begin van de servitude tussen 51, en mijn huis 55 dat ook op slot kan en dat doen we ook en 51, 55 en 57 hebben daar ook gewoon de sleutel van. Maar nu is pas dan huis 57 verkocht en die nieuwe eigenaarresse die gaat nu al over de poort zeuren wou eerst een automatische poort hebben, zeg dat gaat niet gebeuren deze is goed genoeg en nu komt ze ja die poort mag niet en al zeker niet afgesloten worden. Dus nu mijn vraag als eigenaar van dat stukje servitude moet ik die poort verwijderen of mag de poort niet opslot als iedere bewoner die bevoegd is een sleutel heeft, enige wat 57 daar heeft is een garagebox die op papier eigenlijk op mijn stuk grond staat.

Die buurvrouw is zoal link want ze heeft nu een huis zonder een achterom, want aan mijn huis en tussen haar huis in heb ik nog een garage wat aangrenst op haar tuin, maar ze heeft daar geen recht van overpad voor, en dat had de makelaar haar niet verteld alleen haar gas en elektrischiteit meter hangt in mijn garage en is daarom gezamelijk op paier gezet dat ze alleen binnen mag uit nood als de stroom uitvalt, verder is het geen opslag en doorgang voor 57, dus die is nu allerlei dingen aan het zoeken om dwars te liggen, zaak nr 1 is nu de servitude.

Bij deze ik hoor het graag, wie heeft er nu gelijk of gaat het een vrederechter gevalletje worden MVG René 

Alle reacties

0
Tiramisu
Tiramisu
11 324 Andere particulier
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Dus nu mijn vraag als eigenaar van dat stukje servitude moet ik die poort verwijderen of mag de poort niet opslot als iedere bewoner die bevoegd is een sleutel heeft, enige wat 57 daar heeft is een garagebox die op papier eigenlijk op mijn stuk grond staat.

Jij mag die poort daar laten staan als zij de sleutel heeft. Maar ja, het is niet omdat jij het recht aan jou zijde hebt dat die buurvrouw dat zo maar gaat accepteren. Heb je haar ooit voorgesteld dat zij op haar kosten daar een automatische poort mag installeren? 

Hoe is die garagebox op jouw grond terecht gekomen? Heeft die buurvrouw ook recht van opstal?

0
René Lommel
René Lommel
0 1 Andere particulier
1 jaar geleden

Net wat ik eerder vermeld de huizen 81, grond 83, huis 55 en 57 zijn ooit van & eigenaar geweest, en nr 55 en 57 woonde eerst een aantal jaren ouders en zoon je kon vie de eerste verdiepeng gewoon neer elkaar lopen zat alleen een deur, toen wij het kochten moest die deur ook dichtgemetseld worden, en vandaar dat de aardgasmeter en elektrischiteitskast van Flifius in mijn woning zit, en op grond 83 wat later een servitude is geworden opvraag van die 35 jaar geleden het huis kochten voor een achterom te hebben anders kochten ze het huis niet, en daar stonden toen al die garages, en de makelaar kocht nr 55 en 57 en die heeft het zo laten opmaken hoe het nu is.

Maar het gaat er nu eigenlijk om dat ze denkt dat de poort niet opslot mag, gaat pas om 22 uur "s avonds op slot en gaat om 6 uur "s morgens weer open, en alle eigenaren heeft een sleutel, dus eigenlijk geen probleem lijkt mij, maar als je nog geen blauwe maandag er woont of nog niet eens moest nog beschreven worden lag ze al te zeuren over iets wat ze dacht gekocht te hebben, die ruimte een kleine garage tussen haar woning en mijn woning aan de andere kant van de servitude, want dat wou ze gebruiken als achterom, maar het is mijn woning en daar weingt het schoentje, de vorige eigenaar en wij hebben het toen gelijk van die makelaar gekocht met duidelijke afspraak dat het geen doorgang of opslag is voor 57, alleen hun meters hangen er nog, maar volgens Flivius mag dat niet eens dus dat gaat ook nog een ding worden, zij moet waarschijnlijk alles uit die ruimte halen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Binnenkort naar de algemene vergadering? Dit moet je weten

Binnenkort naar de algemene vergadering? Dit moet je weten

Ben je eigenaar van een appartement? Dan is de kans groot dat je binnenkort naar de algemene vergadering moet. Wat moet je daarvoor doen en wanneer?

Lees meer

Je huis slim kopen of verkopen met een makelaar: 5 cruciale vragen

Je huis slim kopen of verkopen met een makelaar: 5 cruciale vragen

Wil je weten hoe je je huis kan (ver)kopen met een vastgoedmakelaar? Ontdek de antwoorden op 5 essentiële vragen.

Lees meer

Slopen en heropbouwen of renoveren? Met dit plan maak je de juiste beslissing

Slopen en heropbouwen of renoveren? Met dit plan maak je de juiste beslissing

Sinds begin 2023 is er een renovatieverplichting voor woningen met label E of F. De afweging maken tussen renoveren en slopen is belangrijker dan ooit.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag