14

Betaling verzekering

gilberto
gilberto
#Budget · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,

Vandaag een afrekeinig gekregen van de metser met de werkuren die zijn gepresteerd.

Ook de prijsopgave voor de verzekering van €450 die de metser verplicht moet nemen wordt ons aangerekend.

Is dit toegelaten?

grtz,

gilberto

1
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Ja, alle kosten mogen worden door gerekend. 
of dacht u dat hij u zou betalen om voor u te mogen werken 

1
Tiramisu
Tiramisu
11 295 Andere particulier

Is dit toegelaten?

Dat hangt ervan af of dit contractueel is overeengekomen. 

1
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 80 Andere professioneel

Nee, een verzekering moet hij nooit specifiek afsluiten voor 1 opdracht. Dat is ineens voor een heel jaar voor al zijn opdrachten samen. Hij kan dat dus niet aanrekenen omdat het niet specifiek is gerelateerd aan jouw opdracht.

Patrick Oostens,

verzekeringsmakelaar

1
moes
moes
73 722 Andere professioneel
1 jaar geleden

Hola Gilberto!!!!! Fete ris helemaal niet verkeerd. Maar jij wel. Die verplichte verzekering zit gewoon verrekend in de werkingskosten van de archi die op basis daarvan zijn loon berekend per werkuur of volgens barema's. Jij denkt toch niet omdat er nergens bij jou op papier staat dat je die verzekering niet betaald hé. Awel dat is bij een aannemer net zo. In zijn uurloon als hij inregie werkt zit dat verwerkt. Doet hij dat aan een vaste prijs dan zal in die prijs een bepaald percentage verzekeringskost zitten nent zoals daa rook de kost van zijn truweel en de benzine van zijn auto zit. Dus neen Feter is niet verkeerd. Toch niet in princiepe. Misschien wel in de details want zoals de verzekeringsagent vermeld kan je niet per project een verzekering afsluiten. Allee ja dat kan wel maar dan niet voor een eenvoudig verbouwingske. Wel voor een substantieel groot project. Doen trouwens alle aannemers die in projecten zitten.

1
Tiramisu
Tiramisu

Wij werken niet met een contract met onze metser, hij werkt per uur .

Ook dat is een contract, mondeling, per uur, maakt niet uit. Overeenkomsten zet je altijd op papier.

Je hebt precies ook maar het halve verhaal verteld? Je schrijft immers dit

"

Je hebt dus al een keer de verzekering afzonderlijk betaald? Door dit te doen bevestig je eigenlijk het bestaan van een overeenkomst om de die verzekering bijkomend te betalen. Je had dat toen al moeten protesteren. 

Alle reacties

0
Tiramisu
Tiramisu

Wij werken niet met een contract met onze metser, hij werkt per uur .

Ook dat is een contract, mondeling, per uur, maakt niet uit. Overeenkomsten zet je altijd op papier.

Je hebt precies ook maar het halve verhaal verteld? Je schrijft immers dit

"

Je hebt dus al een keer de verzekering afzonderlijk betaald? Door dit te doen bevestig je eigenlijk het bestaan van een overeenkomst om de die verzekering bijkomend te betalen. Je had dat toen al moeten protesteren. 

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Aan Moes,

Heel vriendelijk bedankt voor uw opmerkingen. Nu begrijp ik het al beter. Hetgeen je niet ziet is wel aangerekend in de werkuren, zo ook bij de architect in zijn betalingsschijven.

Uiteindelijk zijn de winnaars die de architecten en aannemers verplichten om een verzekering af te sluiten. De bouwheren moeten voor deze kosten opdraaien en de verzekerings kantoren strijken dit geld op. En moeten zelden tussen komen bij eventuele fouten.

Maar in mijn geval is er een plan getekend en goedgekeurd door het Omgevingsloket van Lokeren.Op dit plan staat zowel de garage als een uitbreiding van de 2 slaapkamers van de bungalow getekend.

Dus bestaat de opdracht van de metser volgens mij maar éénmaal en niet tweemaal zoals de metser zegt dat we 2 maal de verzekering moeten betalen. De eerste betaling voor het bouwen van de garage is reeds betaald aan hem. Hij zegt ook als de uitbreiding van de 2 slaapkamers zijn gebouwd we een tweede maal die verzekering moeten betalen.

Is dit juist?

Ook zegt hij dat zijn boekhouder heeft gezegd dat we 21% BTW moeten betalen in de plaats van 6% BTW.

Ik heb contact opgenomen met een contactformulier met het min.fin FOD of er 6% of 21% moet worden betaald voor een nieuwe garage in de achtertuin waarin alleen een auto(gezinswagen opel) wordt geplaatst.

Ik werd gisteren opgebeld door een medewerkster van de FOD en die zegt als de garage niet is aangebouwd aan de bestaande woning en in de achtertuin staat en alleen dient om een gezins auto in te plaatsen dat er dan 6% BTW moet worden betaald EN NIET 21% BTW.

Is dit juist?

grtz,

gilberto 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93697/gil-nieuwe-garage-van-binnen-7-aug-2024.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=64c847521068709af263286b51357e98
0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Thanks again.

Ik ben een leek op dit gebied en kon dit dus niet weten.Trouwens zoals jij redeneert bestaan de bouwwerken uit twee delen terwijl alles op één zelfde plan zijn getekend door de architect. 

In feite is de bouwvergunning gegeven voor zowel de nieuwe garage, de nieuwe oprit en de uitbreiding van de 2 bestaande slaapkamers op één en het zelfde tekenplan van de architect.

Dus is er maar één enkele opdracht en geen twee opdrachten zoals u schrijft.Een goedgekeurde omgevingsvergunning die geldt voor één zelfde tekenplan van de architect kan volgens mij moeilijk in twee verschillende opdrachten worden gedeeld.Maar ja ik ben geen expert op dit gebied en misschien is het mogelijk om verschillende opdrachten op één en hetzelfde tekenplan op te geven en aan te rekenen met de bouwverzekering.

grtz,

gilberto  

ReageerQuoteGoed antwoordBedankRapporteer

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Vervolg:

Toch niet in princiepe. Misschien wel in de details want zoals de verzekeringsagent vermeld kan je niet per project een verzekering afsluiten. Allee ja dat kan wel maar dan niet voor een eenvoudig verbouwingske. Wel voor een substantieel groot project. Doen trouwens alle aannemers die in projecten zitten.

Dit schrijft Moes wat de vezekerings agent hierover beschrijft. 

Enkel voor grote substantiële projecten kan dit volgens hem, maar niet voor een kleine renovatie zoals mijn uitbreiding van de 2 bestaande slaapkamers van onze bungalow. 

Wat denkt u hiervan?

grtz,

gilberto  

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Nu bouwen of renoveren? Profiteer van lagere prijzen, kortere wachttijden en premies vóór de bouwsector weer aantrekt!

Lees meer

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Energie-expert Maxime Sonkes vertelt welk energiecontract voordeliger is dit najaar. “Je kan tot 700 euro besparen.”

Lees meer

Herfinancieren van lening terug in trek bij gezinnen

Herfinancieren van lening terug in trek bij gezinnen

Is het herfinancieren van je hypothecaire lening nu een goed idee? We vroegen het aan financieel expert Kenneth Vansina.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag