Gasfornuis aansluiten op niet standaard gaskraan
Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste eigen post hier, hoewel ik al veel heb meegelezen. Hopelijk kan mijn vraag ook anderen helpen.
We hebben recent een nieuw gasfornuis gekocht voor onze tijdelijke keuken in ons pas gekochte huis in België. Wij hebben zelf geen gasleidingen aangelegd of aangepast; alles is zoals het was. Omdat de verbouwing van ons huis nog even gaat duren, willen we het in de tussentijd alvast gezellig maken.
Ik heb wat hulp nodig bij het vinden van de juiste onderdelen voor de aansluiting. Tot nu toe heb ik al twee keer het verkeerde gekocht op advies van medewerkers bij Gamma en Brico. De aansluiting van de gaskraan is mannelijk, ongeveer 2,07 cm (rechte 1/2 inch, als ik het goed heb), en hetzelfde geldt voor de aansluiting van het gasfornuis. De vorige bewoners gebruikten een gaskookplaat met een zwarte rubberen gasslang die er onbetrouwbaar uitzag, met aan beide uiteinden een vrouwelijk koppeling.
Bij het zoeken naar een gele flexibele gasslang kom ik vaak tegen dat deze aan de ene kant een mannelijke (conische) aansluiting heeft en aan de andere kant een vrouwelijke rechte koppeling. Dit lijkt niet te passen vanwege de twee mannelijke aansluitingen bij mijn situatie. Kan iemand mij helpen bij het kiezen van het juiste tussenstuk? Moet ik misschien de gaskraan in zijn geheel vervangen omdat deze een rechte aansluiting heeft?
Ik heb al contact opgenomen met een online shop, waar iemand me probeerde te helpen. Hij adviseerde me een gietijzeren zwarte mof 1/2" FF (2x binnendraad) te gebruiken. Link naar product. Deze zou een dubbele conische schroefdraad hebben en volgens hem ook werken op een rechte aansluiting van de gaskraan. Ik ben hier echter niet helemaal zeker van. Kan iemand bevestigen of dit klopt, of me een beter alternatief aanraden?
Ps: de schroefdraad in de kraan is geen apart deel dat er uitgehaald kan worden.
Zit ik niet bij het juiste rubriek laat maar weten.
Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten
Vincent