6

bouwkundig erfgoed tuinwijk

PWI60
PWI60
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Ik woon in een tuinwijk die sinds 2019 bouwkundig erfgoed is geworden. Deze tuinwijk is gelegen in 2 verschillende gemeenten. Nu heb ik een regularisatieaanvraag lopen en oa de dakkapel aan de straatzijde is niet vergunbaar omdat deze niet aanvaard wordt door dienst erfgoed van de gemeente. In de andere gemeente wordt dit wel nog toegestaan.

Mijn vraag: aangezien het èèn wijk bouwkundig erfgoed is en  zo verschenen in het staatsblad, kan het dan dat de een gemeente verbouwingen verbied die die de andere gemeente wel toelaat.

Patrick 

Alle reacties

0
Tiramisu
Tiramisu
11 329 Andere particulier
1 jaar geleden

Aan de gemeente(s) vragen. 

0
moes
moes
73 724 Andere professioneel
1 jaar geleden

Omdat die gemeentes op veel vlakken worden geregeerd door politiekers met eigen agenda's en zelfs bij het bestaan van objectieve regels er wel voor een of andere bijgefantaseerde reden er zelf een interpretatie aan geven. voor het zelfde geld is er een ander beleid voor een andere legislatuur  Dat scheelt bvb sterk met landen zoals Frankrijk. 

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Ligt die wijk in het Vlaamse of Brusselse Gewest?

Verder goed opletten met wie die regels voor Onroerend Erfgoed juist oplegt, slechts heel weinig steden of gemeenten hebben hun eigen regels ("verordening") op vlak van onroerende erfgoed (Brugge bijv. heeft dat wel).

Meestal valt men dan terug op een gewestelijke adviesinstantie.

Dus eerst eens nagaan of de twee betrokken gemeenten hun eigen regels hebben of niet.

Indien de gemeente de vergunning weigert, kan je in Vlaanderen altijd in beroep gaan bij de Deputatie waar je die dubbelzinnige houding als argument kan gebruiken.

Je zou kunnen opperen dat het gelijkheidsbeginsel is geschonden omdat dezelfde situatie verschillend wordt behandeld, maar dan moet de beslissing uitgaan van dezelfde overheid.

Voor die twee gemeenten speelt het gelijkheidsbeginsel dus niet maar wel voor de Deputatie omdat ze ook bevoegd is voor de bouwberoepen in dezelfde tuinwijk gelegen in de andere gemeente.

0
PWI60
PWI60
0 1 Andere particulier
1 jaar geleden

Ligt die wijk in het Vlaamse of Brusselse Gewest?

Opgemaakt door het agentschap Vlaams erfgoed maar er is door stedenbouw advies gevraagd aan dienst erfgoed Antwerpen. Ik vraag mij af of het zin heeft om in beroep te gaan tegen deze beslissing. Bijna alles in mijn aanvraag is geregulariseerd (ook de dakkapel aan de tuinkant). De dakkapel staat er al 36jaar en er is ook geen herstelvordering geëist. 

Dank voor uw adviesvraag. Het klopt dat uw pand is opgenomen in de Inventaris Bouwkundig Erfgoed als onderdeel van de tuinwijk Elsdonk https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/301729

De inventaris bouwkundig erfgoed werd opgemaakt door het Agentschap Onroerend Erfgoed Vlaanderen. Geen idee of er acties ondernomen zijn om de bewoners hierover te informeren.

Art. 5§1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25/10/2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.  Bovendien schrijft art. 5§2 voor dat de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie moet bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat de stedelijke dienst monumentenzorg deze kan afwegen.

Concreet wil dit zeggen dat de stedelijke dienst monumentenzorg om advies gevraagd wordt bij een bouwaanvraag of een preadvies.

Vanuit oogpunt monumentenzorg kunnen we volgend advies bezorgen:

De grote dakkapel vooraan is niet kenmerkend in de Elsdonkwijk. Deze doet afbreuk aan de beeldwaarde van de huizenrij en de uniformiteit van de bedaking. We hebben hier in het verleden steeds op ingezet omdat de meeste daken gevrijwaard gebleven zijn, tenzij toch vergund maar dat zijn er zeer weinig. We spreken hier enkel over het grondgebied Wilrijk aangezien de panden op het grondgebied Edegem niet tot onze bevoegdheid behoren. Onvergunde dakkapellen aan de voorzijde zijn niet regulariseerbaar. Dakkapellen in het achterste dakvlak zijn wel aanvaardbaar.

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier

Onder de streep beginnen met je commentaar bij een quote, dat maakt het leesbaar 

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel

Als men idd. geen PV is komen opmaken of toestanden, dan zou ik het ook zo laten.

De dakkapel *zou eventueel* een probleem kunnen worden als je de woning ooit verkoopt... maar tegen dan zijn er misschien weer nieuwe regels omtrent bewoonbaar erfgoed.

De overheid zou er beter aan doen om te zorgen dat als er mensen zijn die een dakkapel willen bijbouwen, ze dit doen op een uniforme wijze in de cottage-stijl van de wijk (door zelf enkele ontwerpen te maken). 

Maar goed... dit is Vlaanderen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Premie voor digitale meter? Dit kunnen zonnepaneeleigenaars verwachten

Premie voor digitale meter? Dit kunnen zonnepaneeleigenaars verwachten

Ontvang een premie tot 3.750 euro voor het plaatsen van een digitale meter. Ontdek of je er recht op hebt en hoeveel je krijgt.

Lees meer

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Wat te doen bij verhuizen? Gebruik onze handige checklist en ontdek hoe je alles regelt, van administratie tot de verhuisdag zelf.

Lees meer

Mag je bomen planten, maaien op zondag of barbecueën op je appartement? Advocate beantwoordt 5 zomerse vragen

Mag je bomen planten, maaien op zondag of barbecueën op je appartement? Advocate beantwoordt 5 zomerse vragen

Mag je op zondag je gras maaien of barbecuën op je appartementsterras? En wat met buren die nieuwe bomen planten? Advocate Astrid Clabots weet raad.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag