Aannemer schrijnwerk wil uren aanrekenen voor herstelling ramen.

3

Aannemer schrijnwerk wil uren aanrekenen voor herstelling ramen.

Stijn Saey
Stijn Saey
#Ontwerp · 13 jaren geleden

Beste,

Volgend probleem stelt zich bij ons.

Wij hebben ramen laten plaatsen in onze nieuwbouw 8 jaar geleden.

Het zolderraam vertoont nu aan de buitenzijde ernstige gebreken op het pvc schrijnwerk.

Blijkbaar is dit een mdf kader overtrokken met een pvc folie.

Deze folie is door vocht en andere weersomstandigheden aan de onderkant bijna volledig los gekomen.

De aannemer is in November 2011 op de hoogte gebracht van het probleem via email met foto's en dergelijke erbij.

Na 2 weken geen antwoord dan maar eens gebeld en blijkbaar niet ontvangen.

2 é mail verstuurd en deze wel ontvangen. hij ging het bekijken maar laat niets van zich horen.

Ik contacteer deze aannemer opnieuw half December en hoor dat de fabrikant problemen heeft gehad met deze ramen en half Januari een nieuw raam zal sturen maar dit wil hij niet bevestigen want de fabrikant heeft het ook nog niet bevestigd is zijn antwoord.

Begin Februari contact opgenomen om te horen hoever hij staat met de bestelling?

Hij laat mij weten dat het raam in week 9 zal toekomen maar de werkuren zal ik wel moeten betalen?

In de 10 jarige aansprakelijkheid zit toch een volledige garantie of heb ik dit verkeerd voor?

Alle reacties

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden

Er is een verschil tussen een garantie van een leverancier en de tienjarige aansprakelijkheid van de aannemer. De tienjarige aansprakelijkheid geldt enkel indien de stabiliteit van het gebouw (deels) in gedrang komt. Het probleem van schrijnwerk dat na 8 jaar gebreken vertoont, lijkt mij daar op het eerste zicht niet onder te resorteren. Allicht heeft uw aannemer bijkomend een contractuele tienjarige garantie verleend op deze ramen. Dit houdt concreet in dat u recht heeft op vervanging indien noemenswaardige problemen zich voordoen. Dit is meestal een fabrieksgarantie dewelke aan de aannemer wordt verleend, dewelke deze op zijn beurt aan de eindklant toestaat. De aannemer zal in het kader van deze garantie wel een nieuw raam willen leveren, maar de plaatstingskosten zullen dan gebruikelijk ten uwe laste zijn. Tenzij de overeenkomst uiteraard anders zou bepalen...

0
truffel
truffel
5 30 Andere professioneel
13 jaren geleden

ik kan de juridische expert van hierboven alleen maar bijtreden.

Het gaat hier over een gebrek in een materiaal en niet over een fout of nalatigheid bij de uitvoering der werken.

De uitvoerende aannemer zal u naar alle waarschijnlijkheid ook geen tienjarige garantie hebben verleend op het raam

muz van het glas. Maar die garantie is verleent door de fabrikant van de isolerende beglazing en niet door de uitvoerende

schrijnwerker

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag