kans op lening bij zeer slecht EPC

3

kans op lening bij zeer slecht EPC

moes
moes
#Budget · 1 jaar geleden

Effe voeling met de realiteit testen.

Hoe zou men zijn kansen in schatten of hoe zouden de banken inschatten dat je een zeer dure woning 'je kent die verhaaltjes van de immo wel met een zeer slecht epc (label F of G ) wil kopen ? Hoe schatten de banken dit risico dan in ? Moet je bewijzen dat je extra veel geld hebt of een zeer zware lening kan afbetalen ? Maar waarom zou je een duur krot aanschaffen waar je ook zeer zwaar moet investeren gezien de nieuwe renovatieplicht. Dan koop je toch iets naar je zin. Zo ken ik een huis waar de aankoop 370 k is en de nodige verbouwing, de wettelijke, dus om tot minium F te komen tegen de 200 a 250 K aanloopt. Dat is dik 600 k voorwat nog altijd een doorsnee woning is. Maw een bungalow op een 700 M2 in een verkaveling waar geen verdiepen mogen gebouwd worden. Dus alles in het dak. 

Alle reacties

0
dienderken
dienderken
6 68 Andere particulier
1 jaar geleden

Banken kijken niet naar het EPC label of de nodige kost om iets te verbouwen naar een bepaald label.  Zij kijken naar de marktwaarde die een huis waard is en bepalen daarop of en hoeveel ze willen uitlenen ( in het geval van renovatielening/overbruggingskrediet) In geval van pure aankoop kijken ze naar leningscapaciteit van de aanvragers en eigen inbreng in verhouding tot de totaalprijs.

Je kan zo goed als elke woning met een paar 10000 euro naar label D krijgen van F, waarschijnlijk zelfs vrij makkelijk naar C. Daar moet je geen 200 of 250k voor uitgeven. 

Verder zijn sommige regio's heel duur en verantwoorden die voor renovatie naar de norm van vandaag voor een grote bungalow op dat lot zeker prijzen van 7 of 800000 euro.

0
Denoos
Denoos
0 13 Andere particulier
6 maanden geleden

Banken kijken niet naar het EPC label of de nodige kost om iets te verbouwen naar een bepaald label. 

Toeval wil dat ik twee weken geleden van iemand vernomen heb dat hun lening bij de bank (ik denk BNP) werd verworpen omdat het EPC label C had !Misschien houden banken er wel rekening meer dat binnen 10 jaar de wetgeving weer veranderd is dat iedereen plots label A moet hebben. Dus met nodige aanpassingskosten. Als de klant na 15 jaar de lening niet meer kan betalen, dan  zit de bank misschien wel met een probleem? 

0
ECOVALUE - EPC DESKUNDIGE
1 13 Andere professioneel
5 maanden geleden

Ik kom regelmatig klanten tegen die een EPC attest nodig hebben voor de bank, vaak voor de financiering van een nieuwe lening bijvoorbeeld. In dit geval denk ik dat de banken vooral rekening willen houden met het feit dat er eventueel nog 200000-250000 moet bijlgeleend worden voor de renovaties. Omdat het verplicht is te renoveren van label F naar D of van E naar C. Dan kijken ze vooral naar kredietvaardigheid. Dat kan bij sommige banken een struikelpunt zijn aangezien je in feite inderdaad 600.000 moet lenen in plaats van 370000. Daarnaast zullen ze ook kijken naar de waarde van de woning eens gerenoveerd. Dit in het kader van de onderliggende hypotheek van de lening. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Nu bouwen of renoveren? Profiteer van lagere prijzen, kortere wachttijden en premies vóór de bouwsector weer aantrekt!

Lees meer

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Energie-expert Maxime Sonkes vertelt welk energiecontract voordeliger is dit najaar. “Je kan tot 700 euro besparen.”

Lees meer

De huidige registratierechten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel: een overzicht

De huidige registratierechten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel: een overzicht

De registratierechten zijn de kosten die je betaalt bij de aankoop van een onroerend goed. Ze verschillen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag