Massakachel + vloerverwarming of massakachel + ventiloconvectoren dilemma
Ik ben aan het verbouwen en ga een massakachel plaatsen (batch box rocket 150) op het gelijksvloers. Deze levert 24 kWh met 1 lading hout ('s avonds stoken) 1 kW per uur dus gemiddeld. MAAR: in realiteit worden er de eerste uren meer en de laatste uren minder dan 1 kW afgegeven.
Nu komt er ook sowieso vloerverwarming. Ik ben me er van bewust dat je vloerverwarming best lange tijd laat aanliggen. Idee is om vloerverwarming sowieso te gebruiken putje winter, massakachel als bijverwarming.
Mijn dilemma situeert zich in het tussenseizoen: dan vrees ik dat het wat te koud zou kunnen zijn bij thuiskomen van het werk, maar dit opvangen met de vloerverwarming lijkt me een slecht idee aangezien het twee trage systemen waren.
Nu was mijn idee om 2 ventilo-convectoren te plaatsen, ik kan ze mooi inwerken (onder bestaande tablet en in deel keukenkast). Samen zouden ze ongeveer 3500 kW kunnen afgeven. Ik zou de vv en de ventilo's van elkaar afsluiten met een simpele kraan. Het is sowieso niet de bedoeling om ze gelijktijdig te gebruiken.
Maar: minimaal vermogen nieuwe ketel bij lage temperatuur is 3.9 kW en er zit zeer weinig water in de ventilo's, waardoor ik vrees dat de ketel veel zal pendelen / in low-load gaan. Simpele warmteverliesberekening: rond de 3.5 kW bij 2°c gemiddelde dagtemperatuur, rond de 6 kW bij -8 °c.
Vandaar dat ik graag eens jullie advies zou inwinnen.

.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=f2f055a9889d02201753102e6df47725)