Massakachel + vloerverwarming of massakachel + ventiloconvectoren dilemma

4

Massakachel + vloerverwarming of massakachel + ventiloconvectoren dilemma

Julian
Julian
#Verwarming & koeling · 1 jaar geleden

Ik ben aan het verbouwen en ga een massakachel plaatsen (batch box rocket 150) op het gelijksvloers. Deze levert 24 kWh met 1 lading hout ('s avonds stoken) 1 kW per uur dus gemiddeld. MAAR: in realiteit worden er de eerste uren meer en de laatste uren minder dan 1 kW afgegeven.

Nu komt er ook sowieso vloerverwarming. Ik ben me er van bewust dat je vloerverwarming best lange tijd laat aanliggen. Idee is om vloerverwarming sowieso te gebruiken putje winter, massakachel als bijverwarming.

Mijn dilemma situeert zich in het tussenseizoen: dan vrees ik dat het wat te koud zou kunnen zijn bij thuiskomen van het werk, maar dit opvangen met de vloerverwarming lijkt me een slecht idee aangezien het twee trage systemen waren.

Nu was mijn idee om 2 ventilo-convectoren te plaatsen, ik kan ze mooi inwerken (onder bestaande tablet en in deel keukenkast). Samen zouden ze ongeveer 3500 kW kunnen afgeven. Ik zou de vv en de ventilo's van elkaar afsluiten met een simpele kraan. Het is sowieso niet de bedoeling om ze gelijktijdig te gebruiken. 

Maar: minimaal vermogen nieuwe ketel bij lage temperatuur is 3.9 kW en er zit zeer weinig water in de ventilo's, waardoor ik vrees dat de ketel veel zal pendelen / in low-load gaan. Simpele warmteverliesberekening: rond de 3.5 kW bij 2°c gemiddelde dagtemperatuur, rond de 6 kW bij -8 °c.

Vandaar dat ik graag eens jullie advies zou inwinnen. 

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Of vloerverwarming (vvw) een traag systeem is of niet, hangt louter van uw implementatie af, of je veel massa (chape) verwerkt rondom de warmwater-buizen of niet.

Er bestaan immers ook vvw-systemen zonder noemenswaardige massa (zie de zgn. droogbouwsystemen en de renovatiesystemen).

Het probleem van snellere bijverwarming kan je ook oplossen met een kleinere Rocket Stove.

Hoe ga je het warm water voor uw vvw eigenlijk aanmaken?

Je kan ook opteren voor een houtkachel met CV-functie...

0
Julian
Julian
0 33 Verbouwer
1 jaar geleden

Dag Keon, plan was weldegelijk om voldoende chape te voorzien, het gewone natte systeem (waar ook 5 cm chape bovenop de buizen wordt aangeraden is simpeler/goedkoper in aanleg. Bovendien komt er in de living ook parket, die zou sowieso niet gelukkig worden van de abrupte temperatuurschommelingen.

Ik heb het nog eens grondiger bekeken en ga de ventilo's installeren, ik was aan het kijken naar de fans van Jaga, maar als je het zelf bouwt kan je er meer fans op leggen - met als gevolg meer afgifte voor minder geluidshinder. Als het toch niet werkt zoals verwacht is er geen man overboord, dan moet ik het maar doen werken met de vloerverwarming. 

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Dag Keon, plan was weldegelijk om voldoende chape te voorzien, het gewone natte systeem (waar ook 5 cm chape bovenop de buizen wordt aangeraden is simpeler/goedkoper in aanleg. Bovendien komt er in de living ook parket, die zou sowieso niet gelukkig worden van de abrupte temperatuurschommelingen.

Veel massa was vroeger de enige manier om zulke abrupte temperatuurschommelingen te vermijden, de sturingen toen waren niet meer dan "aan/uit"-systemen... men pompte toen heet water ca. 55°C door de buizen van de vloerverwarming.

Vandaag de dag is veel massa net een nadeel omdat we nu zeer goede regeltechniek hebben (pompen met een variabel debiet, stuurkranen, sensoren, buffertanks, etc.).

Nieuwbouwwoningen met veel glas op het zuiden hebben soms last van oververhitting in de winter omdat hun vloer - met daarin veel massa - warmte blijft geven wanneer er plots een winterzon tevoorschijn komt.

0
dienderken
dienderken
6 68 Andere particulier
1 jaar geleden

Ofwel neem je massakachel ofwel vloerverwarming. Geen 2 trage systemen bij elkaar.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Ontdek hoe je je huis energiezuinig kan verwarmen en bespaar op energiekosten. Tips over slimme thermostaten, de ideale verwarming en warm water.

Lees meer

Infraroodverwarming in je badkamer: waarom is het zo geschikt en hoeveel kost het?

Infraroodverwarming in je badkamer: waarom is het zo geschikt en hoeveel kost het?

Snel je badkamer verwarmen? Infraroodverwarming werkt direct en is energiezuinig. Ontdek de voor- en nadelen, de soorten en de prijs.

Lees meer

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Met de nieuwe F-gasregelgeving komen er nieuwe koelmiddelen bij voor warmtepompen. Maar welk koelmiddel is het beste voor jouw warmtepomp?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag