Hoe voorkomen dat muizen door de dakisolatie binnenkomen?
In 2016 werd mijn huis volledig gerenoveerd (alleen de ruwbouw gevelsteen bleef staan). Ik heb gekozen voor een houtskelet rond de gevel en isolatie met cellulose. Afwerking met thermowood beplanking.
Sinds een 4-tal jaar heb ik last van muizen, enkel op zolder. Ze komen binnen via het het dak (onder de pannen liggen celit platen).
Vorig jaar heb ik al een aantal ingangen dicht gemaakt langs buiten en dat heeft even geholpen. Maar dit jaar zijn er alweer 4 nieuwe ingangen gemaakt.
Wil dat zeggen dat de houtvezelplaten van het dak niet correct aansluiten op elkaar en/of die van de gevel? Is het zinvol om rond vermoedelijke ingangen de pannen te verwijderen en daar versteviging aan te brengen? Of is het onvermijdelijk dat muizen zich een weg naar binnen knagen en moet ik er maar mee leren leven?
Ik ben niet op zoek om iemand met de vinger te kunnen wijzen, ik zou gewoon graag een oplossing hebben. De zolder is onbruikbaar geworden.
.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=7af1036d4efb00ed27f8f7c007444677)