0

Ventilatie kelder in oprit en zijgevel

PokeJay
PokeJay
#Ventilatie · 11 maanden geleden

Dag iedereen

Door wateroverlast in de kelder (binnenregenen) heb ik besloten mijn keldergat te laten dichtmetsen. Voor verluchting hebben we twee gaten geboord (110mm diameter), één in de gevel en één dat met een rooster in de oprit gelegd zal worden.

Mijn vraag is hoe ik het gat dat in de oprit uitkomt best afwerk om niet opnieuw wateroverlast te krijgen? Mijn idee was om op de buis die door de gevel zit een T-stuk te steken, zodat regen die door het rooster valt op de oprit natuurlijk niet direct de kelder inloopt.

Onder dat T-stuk denk ik dat er best infiltratievoorziening is? Wat steek ik onder de T? Keitjes, zand, gewoon aarde?

Voor de buis die boven de grond in de zijgevel uitkomt, welk rooster voorzie ik best? Is een rooster met horizontale lamellen voldoende, of is er echt beter een kapje bij?

Alvast bedankt voor het antwoord.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/94606/ventilatie-kelder.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1c997454a3c4e930cea1451719a55a7e

Alle reacties

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Natuurlijke of mechanische ventilatie voor je kelder: wat werkt het beste?

Natuurlijke of mechanische ventilatie voor je kelder: wat werkt het beste?

Welke ventilatie voor je kelder werkt het best voor een optimale luchtvochtigheid? Ontdek het verschil tussen natuurlijke en mechanische ventilatie.

Lees meer

Welke ventilatieventielen heb je nodig voor een gezond binnenklimaat?

Welke ventilatieventielen heb je nodig voor een gezond binnenklimaat?

Hoe kies je het beste ventilatieventiel? Tips voor natte en droge ruimtes, installatie, onderhoud en een optimale luchtkwaliteit in jouw woning.

Lees meer

Is ventilatie verplicht bij renovaties van oudere woningen?

Is ventilatie verplicht bij renovaties van oudere woningen?

Ontdek wanneer ventilatie verplicht is bij renovaties en hoe je zorgt voor een gezond binnenklimaat in oudere woningen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag