11

Vloer isoleren mergelstenen huis

Aisha
Aisha
#Fundering · 11 maanden geleden

Hallo bouwers,

ik wil jullie graag advies vragen voor mijn volgende klus:

Ons huis uit 1750 is opgetrokken uit mergelsteen. Het is een boerderijtje dat is omgebouwd tot woonhuis eind 70er jaren. Mergelsteen is capillair, vochtig en mag niet van onderaf tegen optrekkend vocht geïnjecteerd worden omdat droge mergelsteen kapot gaat. De muren worden gestuct met leem. Het dak is al geïsoleerd met cellulose. Het is op de begane grond koud en vochtig. Er ligt laminaat, daaronder blauw plastic en daaronder een laagje keihard blauw beton, waarschijnlijk uit de 70er jaren. Daaronder ligt geelbruine leem. Geen zand. Er is voldoende ruimte in de fundering van de muren om diep uit te graven.

ik wil de vloer in een kamer, 18 m2, 40 cm uitgraven, isoleren en dan droogbouw vloerverwarming en daarop planken vloer. Het onderste deel van de mergelmuren ook voorzien van wandverwarming in de leemstuck om condensatie en schimmel te voorkomen bij de plinten.

Het liefst zou ik vermijden om een dikke betonplaat te moet laten gieten alvorens isolatieplaten te leggen. Iemand ervaring met staenis rooster? Werkt dat?

als er chappe op de isolatielaag moet, wat is de minimale dikte? Daarop komt dan nog de vloerverwarming.

en dan het praktische gedeelte: hoe graaf ik zodanig uit dat de bodem vlak is? Welke techniek is het beste? Is aantrillen een risico met zo'n oud huis op leem?

Alvast dank!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/94643/img-0519.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=44776fa44f3f1e15db3cdf659d39b547https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/94643/img-0520.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1aaa2c017a19fb1ba3cc1573ac3208f9

Alle reacties

0
LeaD
LeaD
13 241 Andere professioneel
9 maanden geleden

En die plastiek dient om het water in de schuimbeton te houden zodat die kan uitharden =/= uitdrogen . Werkt niet als definitief dampscherm omdat je niet kan garanderen dat na het storten van steenhoudende granulaten dit nog waterdicht is en blijft .

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag