Mag een buur zomaar een afvoer aansluiten op die van mij
Besten,
Deze lente heeft mijn buurman een afdak gemaakt aan zijn terras. Al goed en wel tot ik onlangs constateer dat hij een gat gemaakt heeft in mijn hemelwaterafvoer aan mijn voorgevel en daar zijn afvoer van zijn afdak laat inlopen. Dit moet recent zijn gedaan want ik zou dit (denk ik) toch wel eerder opmerken anders.
Aan de andere kant loopt het dak van mijn buurman over in het mijne en met hem heb ik het akkoord eventuele kosten te delen. Aan de andere kant grenzen onze daken niet. Enkel mijn dak loopt af in deze afvoerbuis. Deze zit aan mijn voorgevel op de hoek van mijn huis. Ertussen loopt een 1m breed gangpadje, paar m lang, wel zijn eigendom, naar de buur zijn terras. Vandaaruit heeft hij een afvoer gelegt, gat gemaakt onderaan mijn afvoer, en zijn buis daar gewoon ingelegt. Bovenop ook nog eens heel lelijk gedaan.
Als er iets mis is, of deze afvoer verstopt geraakt dan draai ik toch op voor de kosten want hij zit aan mijn voorgevel? Mag hij hier dan zomaar iets op aansluiten? En zeker al op de manier van gat maken en pvc buisje erin leggen.
Hij heeft mij hier nooit van op de hoogte gebracht of toestemming voor gevraagt.
Heb de buur in kwestie nog niet gesproken. Ik zou graag eisen dat hij dit zo rap mogelijk weg haalt en mijn afvoer terug naar originele staat laat herstellen. Maar vraag mij af of ik hier volledig in mijn recht ben.
Alvast bedankt voor jullie mening.