Stopcontacten in keuken (inbouwtoestellen) : nieuwe regelgeving volgens keukenbouwer?

3

Stopcontacten in keuken (inbouwtoestellen) : nieuwe regelgeving volgens keukenbouwer?

Mog
Mog
#Elektriciteit · 10 maanden geleden

Hoi iedereen,

Onlangs bestelden we een nieuwe keuken bij een erkende keukenbouwer ter vervanging van onze huidige keuken. Enkele dagen geleden zijn ze opmetingen komen doen, en de persoon die de opmeting deed, vertelde ons dat er een "nieuwe regelgeving" zou zijn omtrent het plaatsen van stopcontacten voor inbouwtoestellen.
Deze stopcontacten zouden namelijk "direct toegankelijk" moeten worden.
Dus niet verscholen achter de oven of een frigo. Ze zouden die dus bv. gaan plaatsen achterin een lade, zodat de stekker ten allen tijde apart uitgetrokken zou kunnen worden, zondat dat het toestel verwijderd moet worden.
De verkoper van deze keukenbouwer heeft hier helemaal niets over vermeld, wij vielen dan ook compleet uit de lucht, omdat deze werken niet voorzien zijn.
Ikzelf ben op deze website, alsook in het AREI gaan zoeken, en ik vind hier helemaal geen specifieke regelgeving over terug.

Toevallig had ik gisteren een keurder van elektrische en gasinstallaties over de vloer (voor onze nieuwe gashaard). Ik stelde hem terloops ook bovenstaande vraag, en dat zou het eerste zijn dat hij daarover hoorde.
Hij sprak wel van een aanpassing die in maart 2025 gaat gebeuren, maar er zouden enkel wijzigingen zijn over de regelgeving omtrent de volumes in badkamers.

Heeft iemand onder jullie weet over bovenstaande "nieuwe regelgeving" die deze opmeter vermeldde? Zoja, waar staat dit in het AREI?
Probeert deze keukenbouwer misschien om in de luren te leggen zodat we voor extra onnodige werkuren moeten gaan betalen?
Ik ben namelijk niet van plan extra werken te laten plaatsvinden die compleet overbodig zijn..

Alvast bedankt voor jullie advies!

Alle reacties

0
Witte300
Witte300
3 24 Verbouwer
10 maanden geleden

Beste

Tegenwoordig in de nieuwbouwen worden deze zo gelegd dat je ten alle tijden de stekkers kan uittrekken maar bij een renovatie normaal niet. Of je toestel moest op een andere plaats komen natuurlijk. 

Bij de keuring houden ze rekening met de bouwjaar van het huis. 
Er is wel een nieuwe regel ivm de differentieelschakelaars. Enkel de vaste toestellen mogen nog achter de 300mA zitten. De rest moet allemaal gegroepeerd per max 8 zekeringen achter een 30mA zitten. Maar dit is ook enkel voor nieuwbouw of totaalrenovaties. Een keurder gaat je keukentoestellen of je keuken niet demonteren hoor. 
ik denk gewoon dat de keukenbouwer nog wat extra geld wil cashen.

mvg 

0
nivaOne
nivaOne
28 389 Andere professioneel
10 maanden geleden

Ik begrijp niet waarom die installateur daar een probleem van maakt. Als het voor jou ok is dat die stopcontacten worden gebruikt dan is het niet aan de keukenbouwer om daar tegen in te gaan. 
Laat hem (diplomatisch) weten dat het ok is en dat jij het wel zal oplossen mocht het probleem zich stellen.

Alles moet wel gebeuren in lijn met het AREI.

En als je een keuken koopt levert die firma typisch een technisch plan met wat en waar zaken dienen voorzien te worden. Heb je dat dan niet bekomen?

0
Wally999
Wally999
2 27 Andere particulier
10 maanden geleden

Of het al dan niet verplicht is weet ik niet maar de keurder zal het wel (of moeten) weten. 

Onze keukenbouwer had dit 30 jaar geleden al zo voorzien.  De stopcontacten van alle toestellen staan ofwel achter de kast ernaast of achter de kast erboven.  Bij het plaatsen van de keuken werd dan in de achterwand een gat geboord zodat de stopcontacten altijd bereikbaar zijn.

Wij hadden wel een plan gekregen wat er waar voorzien moest worden.  De keukenbouwer zelf heeft dan nog de plaats van de stopcontacten komen aanduiden.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?

Lees meer

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Groene energie voor een duurzamere toekomst: ontdek de opties voor jouw huis

Groene energie voor een duurzamere toekomst: ontdek de opties voor jouw huis

Je steentje bijdragen aan een duurzamere toekomst? Dan kan je kiezen voor groene energie of er zelf opwekken. Ontdek meer over de mogelijkheden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag