Stopcontacten in keuken (inbouwtoestellen) : nieuwe regelgeving volgens keukenbouwer?
Hoi iedereen,
Onlangs bestelden we een nieuwe keuken bij een erkende keukenbouwer ter vervanging van onze huidige keuken. Enkele dagen geleden zijn ze opmetingen komen doen, en de persoon die de opmeting deed, vertelde ons dat er een "nieuwe regelgeving" zou zijn omtrent het plaatsen van stopcontacten voor inbouwtoestellen.
Deze stopcontacten zouden namelijk "direct toegankelijk" moeten worden.
Dus niet verscholen achter de oven of een frigo. Ze zouden die dus bv. gaan plaatsen achterin een lade, zodat de stekker ten allen tijde apart uitgetrokken zou kunnen worden, zondat dat het toestel verwijderd moet worden.
De verkoper van deze keukenbouwer heeft hier helemaal niets over vermeld, wij vielen dan ook compleet uit de lucht, omdat deze werken niet voorzien zijn.
Ikzelf ben op deze website, alsook in het AREI gaan zoeken, en ik vind hier helemaal geen specifieke regelgeving over terug.
Toevallig had ik gisteren een keurder van elektrische en gasinstallaties over de vloer (voor onze nieuwe gashaard). Ik stelde hem terloops ook bovenstaande vraag, en dat zou het eerste zijn dat hij daarover hoorde.
Hij sprak wel van een aanpassing die in maart 2025 gaat gebeuren, maar er zouden enkel wijzigingen zijn over de regelgeving omtrent de volumes in badkamers.
Heeft iemand onder jullie weet over bovenstaande "nieuwe regelgeving" die deze opmeter vermeldde? Zoja, waar staat dit in het AREI?
Probeert deze keukenbouwer misschien om in de luren te leggen zodat we voor extra onnodige werkuren moeten gaan betalen?
Ik ben namelijk niet van plan extra werken te laten plaatsvinden die compleet overbodig zijn..
Alvast bedankt voor jullie advies!