Beste,
ik heb Bliq en Flexio geprobeerd,beiden zijn eigenlijk geen EMS, ze zeggen van wel,ze sturen enkel de thuisbatterij aan,en werken op de netbalansering.
ik gebruik nu home assistent, hier Han je dan ook alles mee automatiseren wat verband houdt met EMS, en je kan ook je domotica aansturen.We hebben ook een dynamisch tarief.
ik heb thuis, een EV, warmtepomp boiler, thuisbatterij,warmtepomp, en slimme wasmachine,droogkast en vaatwasser.
zij worden mooi aangestuurd vanuit Home assistent en geeft voor U s'avond een suggestie voor de dag erna, je kan dan eventueel zelf aanpassen wat en in welke volgorde je alles wil hebben.
bv, bij ons heeft de EV voorrang op alles,daarna de thuisbatterij die dan moet zorgen dat mijn piekbelasting wordt geregeld naar de door ons ingestelde waarden dan word er gezorgd voor het warm water,en dan zegt de vrouw wat ze wil gedaan hebben vb eerst wassen, droogkast,vaatwasser.Bij energie overschot vanuit mijn Zonnepanelen zal HA steeds trachten te zorgen om geen energie op het net te steken, maar ofwel mijn auto of thuisbatterij vol te laden.
Er is veel te vinden op het internet over deze EMS, en zoek dan op EMHASS en EVCC.
Ik ben zeer tevreden over dit systeem.
gr