44

Aardlek slaat uit aan zee

Mark1960
Mark1960
#Elektriciteit · 10 maanden geleden

Als het zoals nu erg nat en dampy weer is dan heb ik er last van dat de aardlek in de pompkamer vlak aan zee meestal na een uur of 4 uitstaat.

In de droge periode gebeurd het nooit.

in de schakelkast zijn de verbindingen gemaakt met WAGO'S

Zijn deze voldoende damp dicht of moet ik ze afkitten of anders beschermen.

Heb vanochtend de schakekast erg goed droog geblazen en goed afgesloten.

Nu lijkt het differentieel het langer vol te houden 

Alle reacties

0
nivaOne
nivaOne
28 393 Andere professioneel
10 maanden geleden

Moeilijk te zeggen zo. Als je netspanning bestaat uit een nulleiding en één of meerdere fasen, dan kan je eens nakijken of er een potentiaalverschil (lees spanning) aanwezig is tussen de nulleiding en de aarde onder bepaalde voorwaarden (vb de pomp die draait). Te meten tussen de nulleiding op je aardlekschakelaar en de aarde in je kast.

Als die spanning wegvalt als het betreffende toestel stopt dan dien je dit probleem op te lossen.

Het wegvallen kan in bepaalde opstellingen ervoor zorgen dat aardlekschakelaars afslaan bij plotse veranderingen.

Je kan ook overwegen om je aardlekschakelaar te vernieuwen als die dateert van heel lang geleden. De actueelste zijn aangepast aan de huidige situatie nl. zonnepanelen, EV laadstations, elektronische gestuurde zware apparatuur etc.  Baat het niet dan zal het zeker ook niet schaden want die doen hun werk als het echt nodig is heel wat beter. 
Er zijn zelfs types speciaal ontworpen om minder gevoelig te zijn bij dergelijke situaties waarbij men zeker is dat het kwaad kan (type HI bvb)

0
Mark1960
Mark1960
0 179 Andere professioneel
10 maanden geleden

Geeft type HI geen problemen als er wel ergens iets aan de hand is

Alvast bedankt en ik snap uw opmerking en testjes

Ik heb 3 groepen

Vandaag draait 1 groep de hele dag probleemloos.

Morgen en overmorgen probeer ik separaat de 2 andere groepen 

Daarna verder

Mark

A

0
Mark1960
Mark1960
10 maanden geleden

Kies ik dan een type HI 30mA of anders

0
Tiramisu
Tiramisu
11 326 Andere particulier
10 maanden geleden

Geeft type HI geen problemen als er wel ergens iets aan de hand is

Alvast bedankt en ik snap uw opmerking en testjes

Ik heb 3 groepen

Vandaag draait 1 groep de hele dag probleemloos.

Morgen en overmorgen probeer ik separaat de 2 andere groepen 

Daarna verder

Mark

A

Goede manier van testen

0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
10 maanden geleden

Met eliminatie heb je veel kans de fout uit te sluiten maat het is nog niet honderd procent sluitend .

0
Mark1960
Mark1960
10 maanden geleden

Heb steeds meer het idee dat het puur door het vocht is gekomen

De zee is op 2 mtr afstand en het is het bij vloed erg dampy

Omdat de groepenkast best groot is zet ik er een bakje ontvochtiger in om te kijken en uit te sluiten 

0
Tiramisu
Tiramisu
10 maanden geleden

Oorzaak kan wel nooit luchtvochtigheid op zich zijn, water is immers een isolator en geleidt geen elektriciteit. Het zijn de mineralen opgelost in het water die voor de geleiding zorgen en luchtvochtigheid is uiteraard gedeminiraliseerd.

Ergens vocht in een toestel of kabel kan uiteraard wel. 

0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
10 maanden geleden

De luchtvochtigheid aan de kust is wel heel zilt ( zout, jodium, enz...) . Zelfs inox gaat er roesten !

0
Tiramisu
Tiramisu
10 maanden geleden

Ja, maar in waterdamp zitten geen minitalen, ook geen zout aan zee. Dat is puur water. 

0
Mark1960
Mark1960
10 maanden geleden

Het heeft hier nu 3 dagen niet geregend en de 3 groepen draaien zonder probleem

De diffetentieel blijft IN

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag