9

Zonnepanelen wel of niet

Diorama
Diorama
#Hernieuwbare energie · 10 maanden geleden

Ik ben aan het twijfelen of zonnepanelen nu nog zetten voordelig is.

Mijn verbruik: 1400 kwh

Wel sinds oktober een zoontje dus zal verbruik iets hoger zijn maar zal ook niet zoooveel schelen...

In 2021 offertes aangevraagd maar uiteindelijk niet gedaan want er waren dringedere zaken die moesten gedaan worden in mijn huis. Toen zei 1 dat batterij bvb niet noodzakelijk was voor mij aangezien mijn verbruik zo laag is.

Het installeren is wel goedkoper geworden maar ja, is het nog de moeite ?

Alle reacties

0
nivaOne
nivaOne
28 391 Andere professioneel
10 maanden geleden

Zolang zaken zoals nettarieven, capaciteitstarieven, injectietarieven e.d. niet iets constant zijn kan niemand daar iets sluitend over zeggen. Misschien nog even wachten tot de regering gevormd is, wie weet welke invloed dit plots zal hebben? Minder verbruiken is het beste advies. 

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
10 maanden geleden

Een installatie kost tegenwoordig ongeveer 5.000 €. Daarmee heb je 3500 Watt die je kan opwekken. Met zonnepanelen bespaar je gemiddeld 40 % op jouw elektriciteitsrekening. Op die manier heb je de installatie meestal na 6 jaar terugverdiend. Zeker de moeite dus als je weet dat zonnepanelen minstens 50 jaar meegaan.

Als jij zo weinig verbruikt, zal je allicht op gas koken. Met zonnepanelen wordt het dan interessanter om elektrisch te koken en bespaar je een heleboel op jouw gasrekening.

Ik geef je met alle plezier alle verdere info via privébericht.

Patrick Oostens 

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
10 maanden geleden

Met zonnepanelen is op electriciteit koken enkel goedkoper dan gas als je kookt als de zon schijnt. ...  Dus enkel in de 6 "zomermaanden" als t niet bewolkt is/regent.  Ruw geschat 1/4e van de tijd als je s middgs kookt.  Veel minder als je s avonds kookt

Gas is 4 keer goedkoper dan gekochte electriciteit.  Blijf dus maar op gas.  Hou ook je warm water op gas want de injectievergoeding is niet zo veel lager dan de kost van gas.  Zelf al 15 jaar panelen maar warm water via gasdoorstromer.

zonnepanelen blijven natuurlijk interessant! 

0
Tiramisu
Tiramisu
11 323 Andere particulier
10 maanden geleden

Misschien komt er ooit een tijd dat je biogas kan injecteren :D 

0
Diorama
Diorama
0 12 Andere particulier
10 maanden geleden

Nee hoor, inductie :) 

Geen idee, ik let natuurlijk supergoed op. Met zoontje nu wel minder maar bon.

Koken, als ik werk, natuurlijk 's avonds als de zon niet schijnt.

2x / week werk ik van thuis en ja in het weekend ook smiddags koken...

Dusja

0
Diorama
Diorama
0 12 Andere particulier
10 maanden geleden

Met zonnepanelen is op electriciteit koken enkel goedkoper dan gas als je kookt als de zon schijnt. ...  Dus enkel in de 6 "zomermaanden" als t niet bewolkt is/regent.  Ruw geschat 1/4e van de tijd als je s middgs kookt.  Veel minder als je s avonds kookt

Gas is 4 keer goedkoper dan gekochte electriciteit.  Blijf dus maar op gas.  Hou ook je warm water op gas want de injectievergoeding is niet zo veel lager dan de kost van gas.  Zelf al 15 jaar panelen maar warm water via gasdoorstromer.

zonnepanelen blijven natuurlijk interessant! 

En waarom blijft het installeren zonnepanelen interessant?

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
10 maanden geleden

Tja, wanneer? ...

Toen ik 15 jaar geleden ze installeerde waren ze pokkeduur maar kreeg je 450€ per Mwh en terugdraaiende teller. Mooie belegging geweest ;-) ondanks afgepakte terugdraaiende teller....

Als je nu installeert betaal je nog een fractie (?5000€ voor 3kWh?) en verdien je ze terug door de mix van eigenverbruik en (laag betaalde) injectie. Doen.  Je helpt ook mee om minder fossiel gestookte electriciteit te maken.

0
Mazeikes
Mazeikes
0 30 Verbouwer
10 maanden geleden

Zeker nu nog interessant. Vraag nu maar eens een nieuwe offerte. Prijzen zijn veel gezakt.

0
nivaOne
nivaOne
28 391 Andere professioneel
10 maanden geleden

Ik vraag me daarbij ook af wat de prijzen van batterijen hebben gedaan in de laatste jaren. Misschien maakt de combo zonnepanelen en batterij het nog interessanter. Iemand een idee van prijzen en vanaf welk vermogen er beschikbaar zijn? 

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Voorkom stroompannes met je thuisbatterij en ontvang een vergoeding

Voorkom stroompannes met je thuisbatterij en ontvang een vergoeding

Voorkom stroompannes in Vlaanderen met je thuisbatterij en ontdek hoe deze een rol speelt in het oplossen van netcongestie.

Lees meer

Wat is de prijs van de verschillende soorten warmtepompen?

Wat is de prijs van de verschillende soorten warmtepompen?

Wat beïnvloedt de prijs van een warmtepomp? Op welke premie heb je recht en welke besparing kan je realiseren? Livios maakt je wegwijs.

Lees meer

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Ontdek waarom bijna 50% van de Belgen vastloopt bij het energiezuiniger maken van hun huis.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag