1

Registratierechten

Ninjakr
Ninjakr
#Regelgeving · 10 maanden geleden

Beste,

Ik heb een huis in buitenland lening is afbetaald. Ik ga trouwen binnenkort, we willen samen een huis kopen. Het ga mijn vriend zijn enige woning zijn. 

Vraagjes:

Hoe zit met registratierechten is dat half half ik op mijn deel 12% en hij 3 %?

Als we op zijn naam kopen met 3% en ik dan help bij afbetaling heb ik recht op die woning bij scheiding?

Of als we op zijn naam kopen met 3% en kunnen we dan later ook op mijn naam zetten, is dat dan ook kostelijker dan 12% betalen?

Hoe zouden we eigenlijk voordeliger kunnen doen. Ik vind spijtig dat ze over een vakantiewoning van maar 20 duizend moeilijk doen. Ik kan ze ook niet verkopen omdat mijn moeder met beperking daar inwoont.

Alvast bedankt

Groetjes

Alle reacties

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
10 maanden geleden

Dat is natuurlijk een vraag voor een notaris, maar jouw eerste vraag is correct: Jij betaalt 12 % , jouw man 2 % (vanaf dit jaar verlaagd van 3% naar 2 %).

Je zou kunnen overwegen en laten uitrekenen hoeveel het kost om die vakantiewoning op naam van jouw moeder (of kind) te plaatsen, zodat jij ook aan 2 % dit huis kan kopen. Je betaalt dan later bij overlijden er wel successierechten terug op. Kwestie van even te rekenen.

De andere opties van je later inkopen in het huis, brengen geen voordeel op. De situatie met die vakantiewoning blijft dan ook bestaan.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Synergrid versoepelt regelgeving en maakt installatie stekkerbatterij eenvoudiger

Synergrid versoepelt regelgeving en maakt installatie stekkerbatterij eenvoudiger

Sinds 15 oktober is het eenvoudiger om stekkerbatterijen te plaatsen. Expert Dirk Van Evercooren legt uit waarom je geen elektricien meer nodig hebt.

Lees meer

Vlaamse regering deelt kortingsbon uit van 250 euro voor energiezuinige elektro

Vlaamse regering deelt kortingsbon uit van 250 euro voor energiezuinige elektro

Sinds oktober 2024 heeft 1 op 3 huishoudens recht op een Fluvius kortingsbon van 250 euro voor de aanschaf van energiezuinige elektro.

Lees meer

Nieuwe regels voor (ver)huren in Vlaanderen vanaf 2025

Nieuwe regels voor (ver)huren in Vlaanderen vanaf 2025

In 2025 komen er nieuwe regels om te (ver)huren in Vlaanderen. Ontdek de wijzigingen voor indexering, belastingen en sociale verhuur.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag