Wet van Breyne toepasselijk bij defecte elektriciteitkabel na opleverring casco woning 5 jr na datum

5

Wet van Breyne toepasselijk bij defecte elektriciteitkabel na opleverring casco woning 5 jr na datum

Beste, 

We hebben bij de casco woning wachtkabels voorzien naar ons plat dak voor toekomstige warmtepomp plaatsing. 4 jaar na oplevering is bij het plaatsen van een airco door een erkend bedrijf en technieker ontdekt dat de kabel is aangesloten in de zekeringskast, waarover boven en onder de groep stroomspanning wordt gemeten maar op het dak niet.

We hebben reeds de bouwheer op aangsproken over dit verborgen gebrek, gezien we niet elke dag de stroomkabels controleren op het dak sinds oplevering, doch wuift hij dit af dat dit geen verborgen gebrek is en dat de elektriciteitskabel goed moeten worden aangesloten en dat de overbruggingen/connecties voorzien moet worden. Dit slaat natuurlijk nergens op gezien de airco technieker ook kabel kan leggen indien noodzakelijk en de overbruggingen waren er al.

Wat zijn mijn mogelijkheden gezien ik heb meermaals heb gecontacteerd en zelf de elektricien heb gevraagd om contact te nemen. We zijn nu al 4 dagen verder zonder antwoord terwijl wel snel genoeg kon reageren dat het niet een verborgen gebrek was en dat dit probleem door een elektricien verholpen dient te worden.

Valt dit gebrek onder de wet van Breyne gezien dit een verborgen gebrek betreft?

Ik zal hem  na vandaag aangetekend schrijven, doch had ik graag jullie advies ook gewild

Dank

Alle reacties

0
Tiramisu
Tiramisu
11 324 Andere particulier
10 maanden geleden

Wet Breyne is iets anders. Die dient om te voorkomen dat de klant zijn geld kwijt is als de aannemer failliet gaat tijdens de bouwfase van het pand. 

0
Elektriciteitskabel niet correct aangelegd
0 2
10 maanden geleden

Dank voor de reactie.

Valt dit dan onder de 10 jarige aansprakelijkheid? Want in principe is de leiding aangelegd om op korte termijn van het gas af te gaan, maar als de leiding niet goed is aangelegd kan dit dus niet.

Hoe is dit euvel dan het best om aan te pakken?

0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
10 maanden geleden

10 jarige aansprakelijkheid gaat over de stabiliteit van een gebouw . 

0
0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
10 maanden geleden

Zoals gezegd in een vorige post, de 10 jarige aansprakelijkheid is igv stabiliteit van het gebouw en bij platte daken op dichtheid. Overige garanties zijn de gebruikelijke 2 jaar vanaf factuurdatum

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe herken je asbest in huis? En hoe verwijder je het? "Van 1 asbestvezel in je longen kan je al ziek worden"

Hoe herken je asbest in huis? En hoe verwijder je het? "Van 1 asbestvezel in je longen kan je al ziek worden"

Dateert jouw woning van voor 2001? Dan is de kans groot dat er asbest in zit. Maar hoe weet je dat zeker? En mag je het verwijderen? OVAM weet raad.

Lees meer

Minister Jambon voorziet een tussenoplossing voor btw op sloop en heropbouw

Minister Jambon voorziet een tussenoplossing voor btw op sloop en heropbouw

Minister Jambon voorziet een oplossing voor btw op sloop en heropbouw. Geen tijdelijke btw-verhoging, maar een administratieve tolerantie van 6%.

Lees meer

Goedkoper verbouwen: rentevoet Mijn VerbouwLening daalt eindelijk weer

Goedkoper verbouwen: rentevoet Mijn VerbouwLening daalt eindelijk weer

De rente op Mijn VerbouwLening daalt fors. Minister Depraetere is blij: “Renoveren is weer wat betaalbaarder.”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag