Inderdaad, de marketingpraatjes van batterijverkopers zetten mensen maar al te graag op het verkeerde been, en rekenen mensen nogal vlug rijk, terwijl simulaties van neutrale organisaties zoals Test-Aankoop, uitwijzen dat een batterij in vele gevallen niet rendabel zijn, en dat ze meer kosten dan wat ze opbrengen aan besparingen op de elektriciteitsrekening.
Laat je hoofd niet gek maken door die batterijverkopers, enkel een serieuze berekening, op basis van een jaar aan kwartiergegevens van de digitale meter kan je vertellen of je iets hebt aan een batterij, of dat die enkel maar plaats inneemt en extra geld kost.
Ik heb zelf 34 zonnepanelen, en op een relatief zonnige winterdag als vandaag heb ik een produktie van 20kWh, en verwarm ik gedurende de dag met mijn airco ipv met de centrale verwarming, en dan heb ik nog overschot om elektrisch te koken of om mijn elektrische boiler op te warmen.
Ik heb onlangs een berekening gemaakt voor de rendabiliteit van een batterij, en in mijn geval kom ik uit op een terugverdientijd van ongeveer 50 jaar, en zolang gaat zo een ding niet mee.
Maar iedereen heeft een ander produktie/verbruikspatroon, je moet dus zeker met je eigen gegevens gaan rekenen.
De injectievergoeding is ondertussen gedaald, en als je een batterijsysteem zelf in elkaar knutselt, kost dat minder dan de helft van wat een kant en klaar geinstalleerde batterij kost.
Als je het zelf in elkaar knutselt, moet je wel weten waar je mee bezig bent, zodat het systeem veilig is, en geen brand veroorzaakt door slechte verbindingen.
Misschien herdoe ik de berekening binnen een paar jaar nog eens, als de batterijprijzen ondertussen nog naar beneden gaan.