3

Hoge energiekosten warmtepomp instellingen

Tjiftjaf
Tjiftjaf
#Verwarming & koeling · 10 maanden geleden

Wij zijn in mei 2024 ingetrokken in onze nieuwbouwwoning. In het begin geen problemen, maar zodra het kouder werd en de warmtepomp begon te draaien, schoten onze energiekosten de hoogte in, tot €20 per dag. Helaas pas op het einde van het jaar beseft, toen is de installateur onmiddellijk gekomen en heeft de instellingen aangepast, met duidelijk effect: energiekosten sindsdien maar tussen de €5-7 per dag. Conclusie: was initieel slecht ingesteld door installateur.

Dit ging even goed, tot 2 weken geleden een error "berperkt bedrijf" verscheen op de thermostaat, en hopla weer gigantisch energieverbruik. We weten ondertussen dat dit komt doordat de hoofdverwarming niet werkt en de bijverwarming continu aanslaat, was in november/december ook zo. Vorige keer is de installateur meteen komen kijken, nu stuurt hij al 2 weken zijn kat.

De financiële schade loopt ondertussen in de honderdtallen euro's, kunnen wij de installateur hiervoor aansprakelijk stellen? De eerste keer hadden we misschien sneller moeten zien dat er iets niet klopte, maar nu hebben we onmiddellijk aan de alarmbel getrokken, en laten zij het gewoon aanslepen. Extra moeilijkheid is dat wij geen rechtstreekse communicatielijn hebben met de installateur, alles gebeurt via onze aannemer (nieuwbouw op plan).
Wat betreft de error: iemand die dit herkent en weet hoe dit kan gebeuren? Lopen we risico op nog meer problemen in de toekomst? Over 2 maanden is de definitieve oplevering.

Alle reacties

0
Eddi Bata
Eddi Bata
5 51 Bouwer
10 maanden geleden

Wie is uw installateur en welk merk WP heeft u? Ik kan al zeggen dat als u Daikin heeft, het normaal is dat ze hun klanten 3 tot 6 weken    laten wachten op een interventie.  U zegt dat u er al sinds 2024 woont. Dat wil zeggen dat voor de bouwmaatschappij de woning definitief is opgeleverd. Indien u een rechtsbijstandverzekering heeft, zou ik u aanraden deze te contacteren voor bemiddeling en eventueel een expert vragen om de nodige vaststellingen te doen.

0
Tjiftjaf
Tjiftjaf
0 1 Bouwer
10 maanden geleden

Bedankt voor uw antwoord. Het is Vaillant en de installateur is een zelfstandige bvba. De exacte gegevens heeft enkel onze aannemer, dus het blijft me onduidelijk tot wie ik mij moet richten, de aannemer of de installateur rechtstreeks.

De definitieve oplevering is toch pas na een jaar? Dus als de voorlopige oplevering mei 2024 was, is het toch pas definitief mei 2025? En geldt op toestellen niet de wettelijke garantie van 2 jaar?

0
Nick 61
Nick 61
222 1634 Andere professioneel
10 maanden geleden

Als het niet werkt via de aannemer of installateur, zet je dan rechtstreeks met Vaillant in verbinding, je hebt 2 jaar garantie op je toestel en waarschijnlijk zelfs 5 jaar indien het bij Vaillant geregistreerd  is, stel ondertussen je aannemer schriftelijk in gebreke.

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Nieuwe studie van de CREG toont wanneer een warmtepomp loont

Nieuwe studie van de CREG toont wanneer een warmtepomp loont

Een warmtepomp: wanneer erin investeren en wanneer niet? Een nieuwe studie van de CREG bepaalt van welke factoren de rendabiliteit afhangt.

Lees meer

Airco of warmtepomp: wat kies je voor je comfort en energiebesparing?

Airco of warmtepomp: wat kies je voor je comfort en energiebesparing?

Airco of warmtepomp? Ontdek hoe ze werken, hun voor- en nadelen, en waarom een combinatie ideaal kan zijn voor comfort en energie-efficiëntie.

Lees meer

Je cv-ketel onderhouden in de zomer? Zo ben je volgens expert klaar voor het stookseizoen

Je cv-ketel onderhouden in de zomer? Zo ben je volgens expert klaar voor het stookseizoen

Wil je in de winter storingen aan je cv-ketel voorkomen? Ontdek waarom experts de zomer het ideale moment vinden om het onderhoud in te plannen!

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag