Wat gebeurt er met twee omvormers op een digitale meter met 3 fasen

6

Wat gebeurt er met twee omvormers op een digitale meter met 3 fasen

BrunoK
BrunoK
#Hernieuwbare energie · 7 maanden geleden

Ik heb twee installaties met zonnepanelen met elk een eigen omvormer. Sinds kort heb ik een digitale meter. Als ik nu mijn auto oplaadt via een gewoon stopcontact (of later een laadpaal), is dat stopcontact verbonden met één fase en dus één omvormer. 

Ik kan in mijn auto instellen dat ik ongeveer alle energie gebruik die via die ene omvormer binnenkomt, maar dan heb ik wel overschot op de andere omvormer. Als ik mijn auto aan een hogere snelheid laadt, zie ik in mijn HomeWizard app dat ik op die ene fase toch elektriciteit van het net haal. 
Ik zou graag weten of dit met een digitale meter 'gecompenseerd' wordt door het overschot aan stroom dat ik op de andere fase wél in het net blijf injecteren. Op die manier zou ik dus alle injectie kunnen gebruiken en geen stroom moeten betalen. 

Alle reacties

0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
7 maanden geleden
Als ik nu mijn auto oplaadt via een gewoon stopcontact (of later een laadpaal), is dat stopcontact verbonden met één fase en dus één omvormer. 

Onzin, uw stopcontact is via de meter verbonden met het net, zo ook uw omvormer . De slimme meter maakt eerst een totaal van alle ingaande en uitgaande vermogens . Of dit nu driefasig of monofasig is aangesloten maakt niet uit .

0
BrunoK
BrunoK
0 2 Andere particulier
7 maanden geleden

Bedankt voor je reactie, al lijkt 'onzin' me wel wat sterk;)
Eigenlijk is die slimme meter dus toch niet zo slim en blijft het in real time verbruiken van zonne-energie dus toch nog (deels) virtueel. 

0
Patrick & Hilde
Patrick & Hilde
9 133 Andere particulier
7 maanden geleden

Wat bedoel je met "deels virtueel verbruik" ?

Het probleem is dat er geen 3 fazige coördinatie is tussen de twee éénfazige omvormers .

Een digitale meter lost dit  probleem niet op.

0
BrunoK
BrunoK
0 2 Andere particulier
7 maanden geleden

Met 'virtueel' bedoel ik dat, zeker bij een driefasige installatie met omvormers op twee fasen maar verbruik op één fase, nog steeds de opwekking op één fase gewoon op het net gaat maar het verbruik op de andere fase wel van de totale opbrengst wordt afgetrokken.

De vraag is of dit zo gaat blijven nu blijkt dat er steeds meer probleem gaan komen van overproductie via zonnepanelen en windmolens. Ik ken er niet echt iets van, maar ik kan me inbeelden dat het voor het net toch meer belasting betekent dan wanneer niet alle opbrengst er op terecht zou komen. Al kan het ook zijn dat het Ok is zolang er in totaal niet heel veel meer geïnjecteerd wordt dan afgenomen. 

0
Patrick & Hilde
Patrick & Hilde
9 133 Andere particulier
7 maanden geleden

De netbeheerder heeft de middelen om ervoor te zorgen dat het energieverbruik en -produktie in evenwicht zijn.
Hierover moet je niet bezorgd zijn.
Wanneer er in uw buurt te veel zonne-energie op het net gezet wordt , zal de netspanning stijgen en zullen de uw omvormers automatisch uitschakelen.

0
nivaOne
nivaOne
28 389 Andere professioneel
7 maanden geleden

Het is wel jammer dat dit niet goed uitgelegd wordt aan iedereen. Is het echt broekzak vestzak of gooit er niet een of andere tarief roet in het eten omdat er even stroom in een bepaalde richting heeft gevloeid ook al is de uiteindelijke som nul van al die stromen. 
Het doet me denken aan die ene parkeerapp die je enkele tientallen eurocenten aanrekende op het ogenblik dat je op die plaats niet hoefde te betalen omdat je er alleen in de vakanties en de weekenden moet betalen. 

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen reinigen in de winter? Enkele tips

Zonnepanelen reinigen in de winter? Enkele tips

's Winters krijgen je zonnepanelen heel wat te verduren. Zeker als het sneeuwt. Met deze tips geef je je installatie een onderhoudsbeurt.

Lees meer

Recordbedrag: zonnepaneeleigenaars betaalden 924.000 euro aan boetes

Recordbedrag: zonnepaneeleigenaars betaalden 924.000 euro aan boetes

Meld je je zonnepanelen te laat aan bij Fluvius? Dan kun je een boete krijgen. Vorig jaar moesten maar liefst 10.900 huishoudens een boete betalen.

Lees meer

Einde van de terugdraaiende teller geeft boost aan vraag naar thuisbatterij

Einde van de terugdraaiende teller geeft boost aan vraag naar thuisbatterij

Ontdek hoe de afschaffing van de terugdraaiende teller zorgt voor een groeiende vraag naar thuisbatterijen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag