Zelf ook al enkele jaren dit probleem aan het bestuderen geweest en vele verhalen gehoord over ventilatie maar dit werkt gewoon niet wat ook logisch is. De meeste (eerlijke) firma's willen zelfs geen kelderventilatie plaatsen omdat het zinloos is. Hier is momenteel in de kelder een luchtvochtigheid van 45% en in de zomer loopt dit op tot 80% met alle gevolgen van geurhinder tot zelfs schimmels.
Natuurlijk heel logisch want de kelder en alles wat er in ligt is in de zomer +-20 graden, jij gaat dit dan ventileren met lucht vanbuiten die 25 graden is en dan ook nog eens veel vocht bevat. Resultaat, 25 graden op keldermuren + alles wat er in ligt van 20 graden gaat vochtig worden.(vochtigheid stijgt in kelder daardoor tot 80-85%)
Er zijn hiervoor 2 oplossingen.
Wat ik zelf niet begrijp is dat installateurs gewone ventilatie durven aanraden omdat dit gewoon niet werkt.
Ik heb zelf enkele firma's laten langskomen omdat ik ook zo overtuigd was van ventilatie maar geen enkele kon het me aanraden. Ze wilden het eventueel wel plaatsen maar dan zonder enige garantie van een droge kelder.
Enige advies en goedkoopste oplossing(terwijl zij dit niet verkochten) was om een simpele ontvochtiger te zetten tijdens de maanden met een hoge luchtvochtigheid.
Wat ik je kan aanraden, ga binnenkort als het weer zover is eens een ontvochtiger huren voor een maand bv en dan kan je eens kijken wat dit oplevert.
Ikzelf heb de test vorig jaar gedaan met een kleine ontvochtiger van de buurman maar dit was pas vanaf september en de vochtigheid bleef mooi onder controle. Probleem hier is dat ik met een kelder zit van +-380m³ en de kans bestaat dat ik bij temperaturen buiten van 27 graden en meer een tweede ontvochtiger zal moeten plaatsen. Maar wanneer het zo vochtig is dan is er meestal ook veel zon en heb ik een overschot aan elektriciteit.
Ik heb toen ook gemerkt dat die ontvochtigers ook niet heel de dag staan te draaien.
Ook moet je ervoor zorgen dat er natuurlijk niet teveel buitenlucht in de kelder binnenkomt anders is het dweilen met de kraan open. Ik heb in mijn 13 verluchtingsgaten een dampkapgaas ingebracht zodat er net nog voldoende lucht/zuurstof binnenkomt om een aanvaardbare verluchting en voldoende zuurstof te hebben. Om de zoveel tijd vervang ik dit gaas wel omdat het echt zwart wordt. Dus je kan je al voorstellen wat voor vuile lucht er van buiten naar binnen komt. Zowel in de kelder als door bv een raam open te zetten.
Enkele van mijn collega's met net hetzelfde probleem hebben dit ook op deze manier opgelost. De goedkoopste en meest effectieve oplossing. Wel zonde dat ze je dergelijk ventilatiesysteem hebben aangesmeerd.