3

Ventilatie en vocht kelder

ElkeS
ElkeS
#Ventilatie · 7 maanden geleden

Beste,

de kelder van onze woning is buiten de energieschil gehouden, wat betekent dat de ruimte koud is in de winter (OK, wisten we). Maar een groter probleem is dat de vochtigheid zeer sterk toeneemt bij nat weer/zeer tropisch warm weer. De voorgestelde oplossing zou ventilatie zijn, en dit hebben we dan ook gedaan: de hele kelderverdieping is voorzien van een industriele ventilatie, maar dit verergert het probleem bij zeer nat weer/zeer warm weer (wanneer de omstandigheden 'neutraal' zijn is dit OK): er wordt immers lucht van buiten aangezogen waardoor de vochtigheid toeneemt in de kelder, afhankelijk van de weersomstandigheden. Vochtigheidswaarden van 80% zijn geen uitzondering. Wat kunnen we hieraan doen? We hebben al geprobeerd om de ventilatie op een zeer lage stand te zetten bij nat weer/.tropisch warm weer, maar het probleem blijft. 

Dank voor jullie advies. 

Alle reacties

0
Karine01
Karine01
0 13 Andere particulier
7 maanden geleden

Zelf ook al enkele jaren dit probleem aan het bestuderen geweest en vele verhalen gehoord over ventilatie maar dit werkt gewoon niet wat ook logisch is. De meeste (eerlijke) firma's willen zelfs geen kelderventilatie plaatsen omdat het zinloos is. Hier is momenteel in de kelder een luchtvochtigheid van 45% en in de zomer loopt dit op tot 80% met alle gevolgen van geurhinder tot zelfs schimmels.

Natuurlijk heel logisch want de kelder en alles wat er in ligt is in de zomer +-20 graden, jij gaat dit dan ventileren met lucht vanbuiten die 25 graden is en dan ook nog eens veel vocht bevat. Resultaat, 25 graden op keldermuren + alles wat er in ligt van 20 graden gaat vochtig worden.(vochtigheid stijgt in kelder daardoor tot 80-85%)

Er zijn hiervoor 2 oplossingen.

Wat ik zelf niet begrijp is dat installateurs gewone ventilatie durven aanraden omdat dit gewoon niet werkt.

Ik heb zelf enkele firma's laten langskomen omdat ik ook zo overtuigd was van ventilatie maar geen enkele kon het me aanraden. Ze wilden het eventueel wel plaatsen maar dan zonder enige garantie van een droge kelder.

Enige advies en goedkoopste oplossing(terwijl zij dit niet verkochten) was om een simpele ontvochtiger te zetten tijdens de maanden met een hoge luchtvochtigheid.

Wat ik je kan aanraden, ga binnenkort als het weer zover is eens een ontvochtiger huren voor een maand bv en dan kan je eens kijken wat dit oplevert.

Ikzelf heb de test vorig jaar gedaan met een kleine ontvochtiger van de buurman maar dit was pas vanaf september en de vochtigheid bleef mooi onder controle. Probleem hier is dat ik met een kelder zit van +-380m³ en de kans bestaat dat ik bij temperaturen buiten van 27 graden en meer een tweede ontvochtiger zal moeten plaatsen. Maar wanneer het zo vochtig is dan is er meestal ook veel zon en heb ik een overschot aan elektriciteit.

Ik heb toen ook gemerkt dat die ontvochtigers ook niet heel de dag staan te draaien.

Ook moet je ervoor zorgen dat er natuurlijk niet teveel buitenlucht in de kelder binnenkomt anders is het dweilen met de kraan open. Ik heb in mijn 13 verluchtingsgaten een dampkapgaas ingebracht zodat er net nog voldoende lucht/zuurstof binnenkomt om een aanvaardbare verluchting en voldoende zuurstof te hebben. Om de zoveel tijd vervang ik dit gaas wel omdat het echt zwart wordt. Dus je kan je al voorstellen wat voor vuile lucht er van buiten naar binnen komt. Zowel in de kelder als door bv een raam open te zetten.

Enkele van mijn collega's met net hetzelfde probleem hebben dit ook op deze manier opgelost. De goedkoopste en meest effectieve oplossing.  Wel zonde dat ze je dergelijk ventilatiesysteem hebben aangesmeerd.

0
ElkeS
ElkeS
0 6 Verbouwer
7 maanden geleden

Dank je voor jouw duidelijke reactie. Wat ik vergat te zeggen: ik benoem het nu als kelder (ons woongedeelte ligt 3,5m boven straatniveau), maar onze garages zitten ook op dit niveau. We hebben een dubbele garagepoort van +|- 3m hoog, waardoor er inderdaad veel buitenlucht binnen komt op deze kelderverdieping, van zodra de poort open of dicht gaat.

Volgens onze architect moesten we in een ventilatie investeren, dit zou de schimmel verhelpen... Dit bleek deels waar, maar de vochtigheid is nog steeds te hoog. We hebben dus een dure ventilatie aangeschaft, en het antwoord van de architect was dan: 'we zullen nu eens een ontvochtiger plaatsen'... deze ontvochtiger (die mogelijks te klein is voor dit volume) is geen structurele oplossing, maar slechts een lapmiddel. De vochtigheid is ondanks de luchtontvochtiger nog steeds te hoog, owv het aanzuigen van vochtige buitenlucht bij nat/tropisch weer. Mijnheer de architect (Jonathan Coenen nb laat ons dan ook geheel in de steek en antwoordt nooit schriftelijk, hij weet het niet). We zitten zo al 3 jaar te taffelen,..

Wat ik interessant vind is dat je zegt dat je de 13 verluchtingsgaten hebt opengelaten en dampkapgaas gebruikt. Zou dit bij ons nuttig kunnen zijn- ook al hebben we ventilatie? Andere optie die de 'architect' voorstelde was om de hele garage/kelderverdieping te isoleren en eventueel te verwarmen...! (maar ho, daar heeft hij dan zelf niet aan gedacht toen hij de woning tekende!). 

We zijn echt ten einde raad en worden helemaal in de steek gelaten door deze 'architect'. Degoutant. 

0
Karine01
Karine01
0 13 Andere particulier
7 maanden geleden

In jullie geval is het binnenkomen van die vochtige lucht natuurlijk nog een groter probleem dan hier met onze verluchtingsgaten. Zoveel mogelijk buitenlucht vermijden in de zomermaanden blijft de boodschap. Dat doe ik dus door die keldergaten beperkt af te dichten en in de winter is dit goed om de koude deels tegen te houden.

Kelder is nu 16 graden, en hangen daar wel radiatoren maar worden niet gebruikt.

Een ontvochtiger is inderdaad een lapmiddel maar er zijn nu eenmaal geen andere middelen tenzij zoals de architect aangeeft om de zaak te verwarmen. Het is wel te gek voor woorden om in de zomermaanden je kelder te gaan verwarmen lijkt mij en vandaar de ontvochtiger als enige goedkoopste oplossing overblijft.

Energie heb je in de zomermaanden alvast genoeg indien zonnepanelen.

In jullie situatie kan eventueel de ventilatie in de zomermaanden deels of helemaal worden uitgezet. Ik heb collega's met nieuwe woningen die hun ventilatiesystemen in de zomer gewoon stilleggen.

Ventilatie stil en dan de juiste ontvochter die bepaalde maanden zou je toch al ver moeten geraken lijkt mij.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

EPC-labelpremie verandert vanaf 2025: meer premie door ventilatiesysteem

EPC-labelpremie verandert vanaf 2025: meer premie door ventilatiesysteem

Wie een ventilatiesysteem plaatst bij renovatie wordt vanaf 2025 beloond. De EPC-labelpremie stijgt als je renoveert tot label A, B of C.

Lees meer

Meer kans op vochtproblemen en schimmel in de winter: tips om je luchtvochtigheid op peil te houden

Meer kans op vochtproblemen en schimmel in de winter: tips om je luchtvochtigheid op peil te houden

In de winter is er meer kans op schimmel en vocht in huis. Met deze tips hou je je luchtvochtigheid op peil en vermijd je vochtproblemen!

Lees meer

7 vooroordelen over raamroosters: waarheid of fabel?

7 vooroordelen over raamroosters: waarheid of fabel?

Hoe meer je isoleert, hoe belangrijker ventilatie is. Dubolimburg en Renson willen komaf maken met een aantal misverstanden over raamroosters.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag