Hallo bedankt voor de info.
Momenteel een verlengkabel van 3x2,5mm2 gekocht, maar ik begrijp je punt, zou idd via opbouw een 2e stopcontact kunnen maken. kans is groot dat eerste toch nooit gebruikt zal worden. (wordt nu al niet gebruikt).
Batterij is rond de 5 kwh. We hebben reeds een tijd zonnepanelen en digitale meter. Ik lees deze al uit via Homewizard. We hebben naast de zonnepanelen toch een dagelijks verbruik van (gemiddeld) 5kwh. In de winter zie ik toch ook vaak dagen van 5kwh of meer opwekking (dat op het net wordt gezet). Omdat je je digitale meter uitleest kan je optie selecteren om enkel zonne-energie te nemen. waardoor je verbruik rond 0 komt te liggen. Het dagelijkse verbruik kan zo toch een stuk worden opgenomen. Uiteraard nooit 0 want de batterij werkt altijd met vertraging. (of zelfs inspelen op dynamische prijzen zou ook moeten lukken met die plug en play batterijen)
Inderdaad piek tarieven kan je ook opvangen. 1e jaar gemiddeld boven de 3.5 kw piek. 2e jaar er meer op gelet, onder de 3 > 30 euro besparing. Maar dankzij batterij zo het rond de 2.5 kw piek moeten komen. Dus zo gigantisch veel zal dit niet opbrengen.
De elektrische wagen kan zo ook snachts die 5kwh krijgen. Uiteraard niet elke nacht maar met het dagelijkse verbruik heb ik wat inschattingen gemaakt gerekend aan verschillende prijzen van (0.25 cent tot 0.45 cent) kom ik aan terug verdientijden van (4-8 jaar).
De grootste vragen zijn de roundtrip efficiency van de batterij. Hoeveel verlies zit er op de batterij als je energie terug afneemt gedurende de nacht.
Sommige plug en play batterijen kan je nu ook bij stroomuitval als back up gebruiken. Opnieuw 800 watt zal niet de zotste dingen leveren maar vb gasketel aansteken (vraagt 35watt), internet (50-60 watt), televisie 60 watt...
Wat me nu toch niet duidelijk is, waarom het laden aan 2500 geen probleem is, maar ontladen hoger dan 800 watt mogelijks wel en er dus best niet naar hoger gekeken wordt? (ervan uitgaande dat je het eerste beste stopcontact neemt). In mijn geval zou het dan een kring apart zijn (1 kring, 1 zeker 16A, 2,5mm2 kabels), maar toch kan ik er me niet van ontdoen dat ik door die verplichting een onveilig gevoel krijg.
Enfin, nog wat de kat uit de boom kijken, maar denk dat er nog wel wat discount zit aan te komen op die batterij markt voor plug en play batterijen.
Maar nogmaals bedankt voor je antwoord Kris!