3

Plug & Play batterijen

bob19
bob19
#Hernieuwbare energie · 9 maanden geleden

Ik ben geïnteresseerd in een plug en play batterij. Nog wat opzoek naar modellen. 

Maar had alvast een technische vraag.

Je leest vaak dat een batterij aan 2500w kan laden, maar ontladen is beperkt tot 800w. Veiligheidsredenen... Begrijp ik. Als je je batterij zonder beter weten eerste beste stopcontact insteekt en er zitten nog zware apparaten op die kring dan kan je problemen krijgen.

vb wasmachine draait + 800w ontladen is in principe nog veilig (volgens 16A stopcontact)

Maar volgend vb

wasmachine draait + batterij laadt nog eens aan 2500w dan krijg je toch een belasting op die kring van 5000w (gesteld dat je wasmachine 2500w verbruikt). Of zie ik dit verkeerd?

Nu in mijn situatie heb ik voor wasmachine, droogkast en gasverwarming telkens een aparte kring en ik heb nog een stopcontact over. (ik bedoel dus ik heb 4 kringen waar telkens maar 1 stopcontact opzit, 3 zijn bezet, 1tje nog vrij). Als ik hier een thuisbatterij zou op aansluiten heb ik wel nog een verlengkabel nodig. om een 5-tal meter te overbruggen. Aan welke vereisten moet die kabel voldoen? is een 16A verlengkabel (1.5mm²) voldoende? 

Alvast bedankt, 

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3500 Andere particulier
9 maanden geleden

Met verlengkabel werken is foefelen.  Verplaats het stopkontakt professioneel met 3x2,5.  Desnoods in opbouw.  Je kan ook het bestaand stopkontakt behouden ipv er een lasdoos van te maken en het verplaatste stopkontakt opnemen als tweede in,die kring.  Langdurig 2,5 kW door twee stopkontakten en 1,5 mm2 riskeert warmteproblemen.

Dit los van de vraag over t terugverdienmodel: je dempt in de zomer wat de piek en in de zomerse donkerte wat van het avond en nachtverbruik. Maar of dit voldoende is ? ...

Omzettingsverliezen niet vergeten...  batterij weet ook niet of er injectie is want niet aangesloten op de digitale teller.   Als door massale toename van batterijopslag de distributieinkomsten en energieinkomsten de rentabiliteit onder druk zetten wordt er zeker bijgestuurd.  

Reken dus niet op ongewijzigde modellen over 10 jaar. Waarom denk je dat de terugdraaiende teller (met als gratis batterij voor de winter wegens overvloedige injectie in de zomer), het prosumententarief en de piekfacturatie er gekomen zijn?  Dit heeft niets te maken met "energiemaffia" maar met de verwachting van een normaal rendement op investeringen.

Ben het zelf ook eens aan t bekijken maar k denk niet dat ze r komt: een deftige batterij installeren kost qua installatiekost de wereld niet maar wel een specifieke omvormer om el te kunnen maken. Zijn ook geen backup bij stroomuitval (om technische redenen werkt injectie alleen maar als de synchroon loopt met de 50 Hz maar aankoppeling kan niet zonder onderbreking.

0
bob19
bob19
1 34 Verbouwer
9 maanden geleden

Hallo bedankt voor de info.

Momenteel een verlengkabel van 3x2,5mm2 gekocht, maar ik begrijp je punt, zou idd via opbouw een 2e stopcontact kunnen maken. kans is groot dat eerste toch nooit gebruikt zal worden. (wordt nu al niet gebruikt).

Batterij is rond de 5 kwh. We hebben reeds een tijd zonnepanelen en digitale meter. Ik lees deze al uit via Homewizard. We hebben naast de zonnepanelen toch een dagelijks verbruik van (gemiddeld) 5kwh. In de winter zie ik toch ook vaak dagen van 5kwh of meer opwekking (dat op het net wordt gezet). Omdat je je digitale meter uitleest kan je optie selecteren om enkel zonne-energie te nemen. waardoor je verbruik rond 0 komt te liggen. Het dagelijkse verbruik kan zo toch een stuk worden opgenomen. Uiteraard nooit 0 want de batterij werkt altijd met vertraging. (of zelfs inspelen op dynamische prijzen zou ook moeten lukken met die plug en play batterijen) 

Inderdaad piek tarieven kan je ook opvangen. 1e jaar gemiddeld boven de 3.5 kw piek. 2e jaar er meer op gelet, onder de 3 > 30 euro besparing. Maar dankzij batterij zo het rond de 2.5 kw piek moeten komen. Dus zo gigantisch veel zal dit niet opbrengen.

De elektrische wagen kan zo ook snachts die 5kwh krijgen. Uiteraard niet elke nacht maar met het dagelijkse verbruik heb ik wat inschattingen gemaakt gerekend aan verschillende prijzen van (0.25 cent tot 0.45 cent) kom ik aan terug verdientijden van (4-8 jaar).

De grootste vragen zijn de roundtrip efficiency van de batterij. Hoeveel verlies zit er op de batterij als je energie terug afneemt gedurende de nacht. 

Sommige plug en play batterijen kan je nu ook bij stroomuitval als back up gebruiken. Opnieuw 800 watt zal niet de zotste dingen leveren maar vb gasketel aansteken (vraagt 35watt), internet (50-60 watt), televisie 60 watt... 

Wat me nu toch niet duidelijk is, waarom het laden aan 2500 geen probleem is, maar ontladen hoger dan 800 watt mogelijks wel en er dus best niet naar hoger gekeken wordt? (ervan uitgaande dat je het eerste beste stopcontact neemt). In mijn geval zou het dan een kring apart zijn (1 kring, 1 zeker 16A, 2,5mm2 kabels), maar toch kan ik er me niet van ontdoen dat ik door die verplichting een onveilig gevoel krijg. 

Enfin, nog wat de kat uit de boom kijken, maar denk dat er nog wel wat discount zit aan te komen op die batterij markt voor plug en play batterijen.

Maar nogmaals bedankt voor je antwoord Kris!

0
mbbs1024
mbbs1024
14 180 Andere particulier
8 maanden geleden

Laden met 2500 W is geen gevaar, omdat je circuit door een zekering beschermd is. Als je met dat vermogen gaat laden, en je zet tegelijk ook nog eens een zware verbruiker aan op de zelfde circuit, gaat je zekering de zaak afschakelen, om overbelasting te vermijden, en blijft het dus veilig.
Deze situatie is niet aan te raden, maar de zekering zorgt er wel voor dat het veilig blijft.

Als je daarentegen op een circuit waarop een zware verbruiker staat, ook nog eens veel zou gaan injecteren met een omvormer en er treedt een fout op, dan kan er op dat circuit, de door de zekering maximaal toegestane stroom vloeien, plus daar bovenop nog eens het vermogen van de omvormer, waardoor je circuit niet meer beschermd is door de zekering, en er dus flink wat meer stroom doorheen kan dan wat het aankan, wat een risico is op brand.

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen op een plat dak: van plaatsing en hellingsgraad tot prijs

Zonnepanelen op een plat dak: van plaatsing en hellingsgraad tot prijs

Wil je zonnepanelen op je plat dak? Wat is dan de ideale hellingsgraad? Hoe plaats je ze best? Wat is de prijs en wat zijn de voordelen?

Lees meer

Energie-expert adviseert: “Koop Belgisch en kies een stekkerbatterij met het juiste vermogen”

Energie-expert adviseert: “Koop Belgisch en kies een stekkerbatterij met het juiste vermogen”

Energie-expert Dirk Van Evercooren raadt aan om een stekkerbatterij niet te groot te kopen. “Stem de grootte af op je zonnepanelen en energieverbruik.”

Lees meer

Waarom de winter de ideale periode is om zonnepanelen te kopen

Waarom de winter de ideale periode is om zonnepanelen te kopen

Zonnepanelen kopen in de winter? Profiteer van lage prijzen, scherpe deals en snelle installatie. Ontdek waarom dit het ideale moment is om te investeren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag