Zekering springt niet uit (maar geen stroom op kring)

19

Zekering springt niet uit (maar geen stroom op kring)

bob19
bob19
#Elektriciteit · 5 maanden geleden

Hallo, 

Vanmorgen reed ik het gras af en toen ik bijna klaar was viel de stroom uit. Nu enkel op de kring van waar de grasmachine opstond. In de zekering kast zie ik echter dat zekering 'AAN' stond, net zoals alle andere zekeringen. Maar geen stroom op enkel die kring van de grasmachine. Al de rest in huis had wel stroom. Op die kring zitten 6-tal stopcontacten waar er echter 1-tje gebruikt wordt door (kleine vriezer). De andere worden niet gebruikt (= er zit niets in de stopcontacten).

Ik zette even de zekering af dan terug aan, maar geen wijziging, stroom bleef uit. (op die kring) Daarna zekering uit gezet (veiligheid), dacht beter toch uit dan aan. En eventueel zekering vervangen. Nu zet ik 5 min geleden de kring terug aan, en heeft terug stroom... Heel vreemd dat deze niet afsprong denk ik dan en ik twijfel of deze nu wel goed werkt? Deze kring zit trouwens op de gevoelige differentieel schakelaar. Maar deze was ook niet uitgeschakeld. Nu zou ik eventueel wel eens willen testen of de gevoelige differentieel werkt? of niet? daar is zo'n test knop... Maar dan nog, zekering van kring zou toch moeten afspringen? niet?

Tenslotte dit nog, grasmachine is uiteraard elektrisch en zou al 20 jaar oud kunnen zijn maar doet wel nog goed werk. Ik heb zelf wat domotica in huis met shelly devices. en een shelly zekering in mijn tuinhuis. Als ik de grasmachine aansluit op het tuinhuis, vliegt de shelly zekering er vaak direct uit. Bij het uitmeten zag ik dat de grasmachine bij het opstarten soms tot 4000 watt trok, nu daarna blijft dit wel constant op 2500. Maar bij opstart heb je dus die piek ... Die shelly devices kunnen ook 16A aan maar zijn denk ik gevoeliger dan schneider zekeringen. (Ter info, tuinhuis heeft ook zo'n schneider zekering in de kast, de shelly zekering is als extra om stroom uit tuinhuis uit te meten en eventueel uit te schakelen)

De betreffende kring waarop hij nu uitviel is 16A, 2,5mm² bekabeling.

Elektriciteitskast 3tal jaar geleden vernieuwd (samen met zonnepanelen). En zekering volledig vernieuwd, Allemaal Schneider zekeringen.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/96261/zekering-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=dd6c5e6d140c063f3240a9384e74480bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/96261/zekering-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2b4924cd704e030baa1d01efe78d6ab2

Alle reacties

0
bob19
bob19
1 34 Verbouwer
5 maanden geleden

Toch zit er ergens een onderbreking. 
Je zal iig een multimeter moeten kopen om te zoeken waar.
Het is zeker niet de eerste keer dat dit in de kabel in de vloer zit, ook al is dat zeldzaam. 
Waaron zou die zekeringautomaat wel uitschakelen? Daar is geen reden toe. 

Ik heb een multi meter, weet alleen niet goed waar ik opzoek naar ben?

Maar als ik je goed begrijp zit het zo: 1 kabel van de kring is ergens onderbroken. Vandaar de uitval van stroom, aleja er zit stroom op de zekering maar vanaf dan is er ergens onderbroken bedrading, waardoor geen enkel stopcontact nog stroom ontvangt. Ik blijf het gewoon vreemd vinden dat op moment van starten grasmachine stroom uitvalt terwijl binnenbekabeling totaal niet 'fysiek' belast wordt (wel door stroom natuurlijk). En dat dan iets later de stroom er toch terug is. 

Zal voor zekerheid, elk stopcontact + aansluiting zekering controleren. 

Bekabeling losmaken en vastzetten. 

Voor de multimeter, wat zijn zaken waar ik best oplet? 

Alvast bedankt voor de info

0
bob19
bob19
1 34 Verbouwer
5 maanden geleden

Toch zit er ergens een onderbreking. 
Je zal iig een multimeter moeten kopen om te zoeken waar.
Het is zeker niet de eerste keer dat dit in de kabel in de vloer zit, ook al is dat zeldzaam. 
Waaron zou die zekeringautomaat wel uitschakelen? Daar is geen reden toe. 

Hallo, kon het toch niet laten en ben de 2 stopcontacten gaan bekijken, zekering afgezet weliswaar en voelen aan bekabeling.

> eureka. stopcontact waar de verlichting naar voortuin opzat (die weliswaar nu weg is). bekabeling zat los, moest zelfs niet hard trekken. dit is gebeurd oktober/november vorig jaar, sindsdien geen zware belasting meer op die kring of misschien 1x door gras afrijden. Maar vermoed sterk dat dit het probleem is, aangezien de andere stopcontacten jarenlang onaangeroerd zijn. en er bij mijn weten niet perongeluk een leiding zou geraakt zijn op een of andere manier. Tenzij het er al zat natuurlijk. Ik vermoed ook dat het stopcontact het eerste in de kring is waardoor geen enkel stopcontact nog stroom zit.

voorlopig zet ik de kring uit, maar met het 'grasmaaiseizoen' in aantocht zal ik de kring hiervoor toch gebruiken en zien of het probleem zich stelt. 

Mochten er nog tips zijn mbt uitlezen kring waar ik op moet letten. Las vb kring belasten met apparaat en dan voltage meten, andere zaken? 

Bedankt nogmaals voor de reacties en hulp!

0
Mark1960
Mark1960
0 178 Andere professioneel
5 maanden geleden

Er wordt veel gesproken over een los contact ergens.

Maar

Die maakt NIET na 10 miniten ineens weer wel contact

Dus het moet iets anders zijn.

0
Tiramisu
Tiramisu
11 317 Andere particulier
5 maanden geleden

Er wordt veel gesproken over een los contact ergens.

Maar

Die maakt NIET na 10 miniten ineens weer wel contact

Dus het moet iets anders zijn.

Dat getuigt van een gebrek aan kennis over elektriciteit. 

0
Tiramisu
Tiramisu
11 317 Andere particulier
5 maanden geleden

@ Bob

Waarom test je dat nu niet onmiddellijk? Steek een boormachine of wat dat ook in dat stopcontact. 

0
bob19
bob19
1 34 Verbouwer
5 maanden geleden

@ Bob

Waarom test je dat nu niet onmiddellijk? Steek een boormachine of wat dat ook in dat stopcontact. 

op het moment dat ik het gezien had was het rond middernacht ... vrouw en kinderen sliepen.

net verder bekeken, maar dit stopcontact was weldegelijk probleem.

Stopcontact verwijderd en wagoklemmen gebruikt om het op te lossen voorlopig.

kring blijft nog uit tot te goei kan testen...

0
Mark1960
Mark1960
0 178 Andere professioneel
5 maanden geleden

Beter het toelichten dan alleen af te kraken Tiramisu

0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
5 maanden geleden

Beter het toelichten dan alleen af te kraken Tiramisu

Niets vervelender dan slechte verbindingen . Met een multimeter bijna niet op te sporen . Draden kunnen onder invloed van warmte een contact open maken om nadat deze is afgekoeld terug contact maken .

0
mbbs1024
mbbs1024
14 177 Andere particulier
5 maanden geleden

Niets vervelender dan slechte verbindingen . Met een multimeter bijna niet op te sporen . Draden kunnen onder invloed van warmte een contact open maken om nadat deze is afgekoeld terug contact maken .

Inderdaad, intermitterende fouten zijn het moeilijkst om te vinden, en daar kan je soms lang naar zoeken.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

“Stop de vaatwasser goed vol en laat natuurlijk drogen”: expert deelt tips om je vaatwasser energiezuinig te gebruiken

“Stop de vaatwasser goed vol en laat natuurlijk drogen”: expert deelt tips om je vaatwasser energiezuinig te gebruiken

We vroegen aan Pascal Tulleneers van Whirlpool hoe je je vaatwasser duurzaam gebruikt en de levensduur van het toestel kan rekken. Enkele tips!

Lees meer

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Wil je een laadpaal of warmtepomp? Zorg dat je elektriciteitsnet die overbelasting aankan, wij vertellen hoe.

Lees meer

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag