Zekering springt niet uit (maar geen stroom op kring)
Hallo,
Vanmorgen reed ik het gras af en toen ik bijna klaar was viel de stroom uit. Nu enkel op de kring van waar de grasmachine opstond. In de zekering kast zie ik echter dat zekering 'AAN' stond, net zoals alle andere zekeringen. Maar geen stroom op enkel die kring van de grasmachine. Al de rest in huis had wel stroom. Op die kring zitten 6-tal stopcontacten waar er echter 1-tje gebruikt wordt door (kleine vriezer). De andere worden niet gebruikt (= er zit niets in de stopcontacten).
Ik zette even de zekering af dan terug aan, maar geen wijziging, stroom bleef uit. (op die kring) Daarna zekering uit gezet (veiligheid), dacht beter toch uit dan aan. En eventueel zekering vervangen. Nu zet ik 5 min geleden de kring terug aan, en heeft terug stroom... Heel vreemd dat deze niet afsprong denk ik dan en ik twijfel of deze nu wel goed werkt? Deze kring zit trouwens op de gevoelige differentieel schakelaar. Maar deze was ook niet uitgeschakeld. Nu zou ik eventueel wel eens willen testen of de gevoelige differentieel werkt? of niet? daar is zo'n test knop... Maar dan nog, zekering van kring zou toch moeten afspringen? niet?
Tenslotte dit nog, grasmachine is uiteraard elektrisch en zou al 20 jaar oud kunnen zijn maar doet wel nog goed werk. Ik heb zelf wat domotica in huis met shelly devices. en een shelly zekering in mijn tuinhuis. Als ik de grasmachine aansluit op het tuinhuis, vliegt de shelly zekering er vaak direct uit. Bij het uitmeten zag ik dat de grasmachine bij het opstarten soms tot 4000 watt trok, nu daarna blijft dit wel constant op 2500. Maar bij opstart heb je dus die piek ... Die shelly devices kunnen ook 16A aan maar zijn denk ik gevoeliger dan schneider zekeringen. (Ter info, tuinhuis heeft ook zo'n schneider zekering in de kast, de shelly zekering is als extra om stroom uit tuinhuis uit te meten en eventueel uit te schakelen)
De betreffende kring waarop hij nu uitviel is 16A, 2,5mm² bekabeling.
Elektriciteitskast 3tal jaar geleden vernieuwd (samen met zonnepanelen). En zekering volledig vernieuwd, Allemaal Schneider zekeringen.