EPB aangekocht huis niet in orde, ventilatiesysteem ontbreekt, wat nu?

3

EPB aangekocht huis niet in orde, ventilatiesysteem ontbreekt, wat nu?

Stefke95
Stefke95
#Ventilatie · 5 maanden geleden

Hallo,

Ik zit met een (denk ik) vervelende issue. Ik heb onlangs een brief ontvangen op naam van de vorige eigenaar van mij huis (ik woon hier sinds augustus 2023) en herinnerde mij dat ik die al eens een keer dezelfde brief had afgegeven maanden geleden (kan nu een jaar geleden zijn). Vond het raar dat bijna 2 jaar na verkoop hij dit adres nog steeds niet veranderd had. Het was van een soort bouwfirma leek mij, dus heb de brief (zoals ik weet dat eigenlijk niet mag) toch maar een keer geopend. Nu bleek dat de vorige eigenaar al in juni 2021 zijn aanvraag van EPB in orde had moeten hebben en tot op heden nog niet had gedaan. Hier heeft hij me nooit van op de hoogte gebracht en dus was ik even in paniek. 

Ik heb de firma gecontacteerd en zij hebben me telefonisch op de hoogte gebracht van de risico's die verbonden kunnen zijn aan het EPB niet tijdig in orde hebben (boetes die duizende euro's kunnen oplopen etc). Ik herinner mij, van bij mijn ex waarmee ik een huis had gebouwd, dat wij dit inderdaad ook in orde hadden gebracht en dat dat EPB-verslag een goede €800-1000 kon kosten. Voor dat geld wil ik die boete liever ontlopen. Nu hebben ze een afspraak met mij gemaakt om het huis te komen bekijken op 3 juni en mij laten weten via mail wat ze nog nodig zouden hebben van mij (documenten etc). Ik kreeg ook een document meegestuurd in dezelfde mail met het plan van de ventilatie. 

Nu was het mij al opgevallen bij het bezichtigen 2 jaar geleden dat het huis maar 2 soorten ventilatie heeft: 2 roosters die kunnen open gezet worden aan de grote ramen in de living en 1 ventilator in de badkamer (die voor geen meter lijkt te werken). Maar op dat plan kan ik duidelijk zien dat er op de 2 verdiepingen leidingen hadden moeten voorzien worden om op een ventilatiesysteem te worden aangesloten. Dit is dus absoluut nergens voorzien. Mijn frank was 2 jaar geleden niet gevallen, omdat ik mij herinnerde dat verbouwingen geen ventilatieplicht hadden en dacht dat dit dus misschien voor dit huis ook niet nodig was in de regels van toen. Nu lees ik overal dat grote verbouwingen waarbij een bouwaanvraag verplicht zijn (hele living is nieuw aangebouwd en aanvraag in 2016 ingediend) ook verplicht overal ventilatie moeten voorzien hebben. 

Het huis heb ik gekocht met EPC B. Nergens is er aan mij vermeld geweest dat een ventilatiesysteem nog zou moeten voorzien worden of dat dit niet in orde was. Maar ik heb het EPB verslag ingelezen dat ze toentertijd gedeeltelijk hebben nagekeken met de facturen erbij en daar staat ook EPB B op, maar er wordt duidelijk een ventilatiesysteem vermeld in die paperassen. 

Kan iemand mij wat duidelijkheid brengen in deze kwestie? Het is een heel gedoe om alle regels en plichten op te zoeken van een bouwaanvraag die in 2016 is gepleegd. Dus ik kan er niet goed aan uit. 

Alle reacties

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
5 maanden geleden

De houder van de omgevingsvergunning is ook de EPB aangifteplichtige. Als de vorige eigenaar de woning gebouwd heeft dan is en blijft hij de EPB plichtige. TENZIJ er bij de verkoop van de woning een overdracht van EPB plicht is geregistreerd bij de notaris.
Een boete voor het niet of laattijdig indienen wordt door VEKA aangetekend verstuurd naar de aangifteplichtige. Mogelijks komt dit nog op jouw adres toe, dan moet je daarop reageren naar VEKA en de situatie uitleggen.

Jij hebt de woning gekocht met een geldig EPC attest, dat is voor jouw voldoende. 

0
Stefke95
Stefke95
0 3 Verbouwer
5 maanden geleden

Bedankt om te antwoorden.

De vorige eigenaar heeft het huis ook aangekocht en verbouwd, dus weet niet of dat ook ermee te maken kan hebben. Laten we ervan uitgaan dat ik het EPB inderdaad heb op mijn naam staan via de notaris, dan nog ben ik nooit op de hoogte gebracht van de plicht nog een ventilatiesysteem te laten installeren. Het ganse huis is verbouwd, het dak vernieuwd, nieuwe aanbouw die vergund is... alles was perfect af toen ik hier kwam wonen.

Hoezo is het dan ok om niet te vermelden dat het EPB nog niet was in orde gebracht? En er een verplicht ventilatiesysteem aanwezig zou moeten zijn, maar dat niet is? 

Zoals ik op de documenten van het EPB kan zien was dit huis geschat op B met een ventilatiesysteem. Wat kan dit nu gaan betekenen voor mijn score?

0
ECOVALUE - EPC DESKUNDIGE
1 13 Andere professioneel
5 maanden geleden

Op het EPC attest staan alle details over ventilatie. Op de nieuwste attesten vanaf 2024 staat dit op de pagina 17. 

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Een gezond binnenklimaat met frisse lucht is essentieel voor je gezondheid. Maar hoe herken je een gezonde woning? Ontdek het in dit artikel.

Lees meer

5 tips voor een gezonde woning in de winter

5 tips voor een gezonde woning in de winter

Gezonde lucht in je woning is het hele jaar door een belangrijk aandachtspunt. Alleen is dat in de winter moeilijker dan in de rest van het jaar.

Lees meer

De ventilatie uitzetten in de winter: een slecht idee?

De ventilatie uitzetten in de winter: een slecht idee?

Je ventilatiesysteem uitschakelen om te vermijden dat er te veel koude lucht binnenkomt. Is dat wel een goed idee?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag