EPB aangekocht huis niet in orde, ventilatiesysteem ontbreekt, wat nu?
Hallo,
Ik zit met een (denk ik) vervelende issue. Ik heb onlangs een brief ontvangen op naam van de vorige eigenaar van mij huis (ik woon hier sinds augustus 2023) en herinnerde mij dat ik die al eens een keer dezelfde brief had afgegeven maanden geleden (kan nu een jaar geleden zijn). Vond het raar dat bijna 2 jaar na verkoop hij dit adres nog steeds niet veranderd had. Het was van een soort bouwfirma leek mij, dus heb de brief (zoals ik weet dat eigenlijk niet mag) toch maar een keer geopend. Nu bleek dat de vorige eigenaar al in juni 2021 zijn aanvraag van EPB in orde had moeten hebben en tot op heden nog niet had gedaan. Hier heeft hij me nooit van op de hoogte gebracht en dus was ik even in paniek.
Ik heb de firma gecontacteerd en zij hebben me telefonisch op de hoogte gebracht van de risico's die verbonden kunnen zijn aan het EPB niet tijdig in orde hebben (boetes die duizende euro's kunnen oplopen etc). Ik herinner mij, van bij mijn ex waarmee ik een huis had gebouwd, dat wij dit inderdaad ook in orde hadden gebracht en dat dat EPB-verslag een goede €800-1000 kon kosten. Voor dat geld wil ik die boete liever ontlopen. Nu hebben ze een afspraak met mij gemaakt om het huis te komen bekijken op 3 juni en mij laten weten via mail wat ze nog nodig zouden hebben van mij (documenten etc). Ik kreeg ook een document meegestuurd in dezelfde mail met het plan van de ventilatie.
Nu was het mij al opgevallen bij het bezichtigen 2 jaar geleden dat het huis maar 2 soorten ventilatie heeft: 2 roosters die kunnen open gezet worden aan de grote ramen in de living en 1 ventilator in de badkamer (die voor geen meter lijkt te werken). Maar op dat plan kan ik duidelijk zien dat er op de 2 verdiepingen leidingen hadden moeten voorzien worden om op een ventilatiesysteem te worden aangesloten. Dit is dus absoluut nergens voorzien. Mijn frank was 2 jaar geleden niet gevallen, omdat ik mij herinnerde dat verbouwingen geen ventilatieplicht hadden en dacht dat dit dus misschien voor dit huis ook niet nodig was in de regels van toen. Nu lees ik overal dat grote verbouwingen waarbij een bouwaanvraag verplicht zijn (hele living is nieuw aangebouwd en aanvraag in 2016 ingediend) ook verplicht overal ventilatie moeten voorzien hebben.
Het huis heb ik gekocht met EPC B. Nergens is er aan mij vermeld geweest dat een ventilatiesysteem nog zou moeten voorzien worden of dat dit niet in orde was. Maar ik heb het EPB verslag ingelezen dat ze toentertijd gedeeltelijk hebben nagekeken met de facturen erbij en daar staat ook EPB B op, maar er wordt duidelijk een ventilatiesysteem vermeld in die paperassen.
Kan iemand mij wat duidelijkheid brengen in deze kwestie? Het is een heel gedoe om alle regels en plichten op te zoeken van een bouwaanvraag die in 2016 is gepleegd. Dus ik kan er niet goed aan uit.

.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=9b7f9727e9be23eb4784324e832b5869)