Luchtspouw tussen onderdak en pir isolatie?
Allen,
Wij hebben recent ons dak laten vernieuwen alvorens wij de zolder willen afwerken tot woonbare ruimte. Momenteel is alle isolatie al geplaatst tegen de keepers waarachter een holle ruimte zit en dan het onderdak. Ik heb destijds veel opgezocht en forums geraadpleegd maar ik vind geen eenduidig antwoord.
Mijn ingenieur gaf aan dat het zo geen kwaad kon zolang ik langs de binnenzijde maar een perfect dampscherm voorzie! Mijn schoonbroer (die bij een deftige bouwfirma werkt) was deze middag verontwaardigd en zei me dat ik tussen mijn keepers ook isolatie moet voorzien omdat er anders condensvorming gaat optreden in de winter en bijgevolg de houten structuur van het dak zou gaan rotten... Als dat daadwerkelijk zo is wil ik er nu gerust nog vlokken in laten spuiten alvorens wij verder gaan met het afwerken...
Graag had ik verder advies van jullie vernomen. Wat moet ik nu doen? Gewoon zo laten en verder doen? Of extra kosten maken en er vlokken in laten spuiten zodat de holle ruimte tussen de keepers ook gevuld word met isolatie? Dat door de holle ruimte mijn isolatie iets minder efficiënt zou zijn neem ik erbij! Het gaat mij enkel om de condensvorming en aantasting van het hout op lange termijn.
Opbouw is als volgt: zwarte vlakke dakpannen, panlatten, stoflatten, onderdak, keepers die op gordingen rusten en tegen de keepers (en dus niet ertussen) heb ik de pir isolatie platen geschroefd.
Wat meer info over het dak... Het onderdak is op zich zeker waterdicht. Ik weet dit zeker omdat de pannen een aantal weken op zich hebben laten wachten. In deze periode heeft het best wat geregend terwijl ik enkel een onderdak had en geen lekken had. Winddicht ga ik zeker niet beweren gezien ik gemerkt heb dat niet overal de tape die de overlap zou moeten toeplakken gebruikt werd. Op sommige plaatsen hangt de folie er nog op en kon ik mijn hand tussen de 2 panden naar buiten steken. Dit was volgens mijn schoonbroer vrij normaal dat ze niet overal de panden aan elkaar vastplakken. Zolang de overlap maar goed is en dat is het geval gezien ik geen water binnen kreeg. De nokken en hoeken werden van pur schuim voorzien alvorens de nokpannen en noordbomen geplaatst werden, daar zullen de pannen dus wel luchtdicht zijn.
Wat meer info over mijn isolatie. Betreft pir platen met alu afwerking welke tevens als dampscherm dient. Ik heb alle pir platen onderling ook met flexibele pir schuim aan elkaar gekleefd. Aansluitingen met gordingen, vloer, doorvoeren, etc ook voldoende volgespoten met de flexibele pir schuim. Vervolgens over elke naad of aansluiting nog alu tape over gekleefd. Voor de echte leefbare ruimtes heb ik de pir platen met ineens gyproc aan gemonteerd. Hier uiteraard geen alu tap gezien de naden nog afgemeerd worden maar wel alle platen onderling en aansluitingen met gordingen van flexibele pir schuim voorzien.