Gordingdak tussen kepers isoleren of niet?
Allen,
Graag had ik een eenduidig antwoord gekregen omtrent het wel of niet isoleren tussen de kepers bij een gordingdak. Meer bepaald dan voor de kans op condensvorming! Efficiëntie verlies van de isolatie door de luchtspouw ben ik mij van bewust...
Mijn dak is recent vernieuwd en beschikt dus over een nieuw dampopen onderdak. Zeker niet luchtdicht!
Nadien ben ik langs binnen beginnen isoleren met pir platen met alu afwerking en gyproc afwerking. Alu afwerking waar geen leefbare ruimtes komen en gyproc afwerking waar wel leefbare ruimtes komen. In beide gevallen heb ik de platen onderling, naden, kieren en doorvoeren met flexibel pur schuim dicht gespoten. Bij de alu afwerking platen werd overal nog een alu tape voorzien. Bij de gipsafwerking natuurlijk niet gezien daar nog gipsvuller in de naden moet komen, maar ook die werden onderling gepurd. Ik ga er dus vanuit dat dit allemaal als een goed dampscherm fungeert.
Gezien mijn kepers op enkele mm na in het zelfde vlak liggen heb ik de platen rechtsreeks tegen de kepers geschroefd. Tussen de kepers heb ik geen isolatie gestoken en daar ligt dus mijn vraag... is dit een groot probleem?
Op het internet vind je zowel voor als tegenstanders... de ene zegt dat het geen kwaad kan om tussen kepers en dus tussen pir platen en onderdak een luchtspouw te hebben. Een andere zegt dat je moet opvullen met mineral wol ofzo maar niet tot vlak tegen je onderdak, enkele cm ervan af blijven maar dan heb je terug een luchtspouw. Hetzij maar 2 cm ipv de 6cm die ik nu heb omdat mijn kepers 6cm dik zijn maar luchtspouw is luchtspouwlijkt me... de derde zegt om de ruimte wel tot tegen het onderdak op te vullen...
Grootste probleem zou vorming van condens zijn in deze luchtspouw waardoor mogelijks op lange termijn het houten gebinte kan gaan rotten door het vocht. Nu ben ik zelf geen expert op het vlak van condensvorming maar ik kan wel een aardig stukje klussen en ben nogal technisch onderlegd.
Persoonlijk zie ik het probleem niet want wanneer vormt zich condens? Wanneer warme vochtige lucht in contact komt met een koud oppervlak koelt deze lucht af. Koude lucht kan minder vocht ophouden en gaat bijgevolg vocht afgeven in de vorm van condens druppels. Dus ja je zou condens kunnen krijgen tegen je onderdak waardoor je kepers nat worden in de winter als het niet geïsoleerd is of geen dampscherm hebt... Je onderdak is in die periode ijskoud en de warme vochtige lucht van binnen slaagt aan tegen het onderdak, de lucht koelt af, kan het hoge vochtgehalte niet aan en vormt condensdruppels. Maar in mijn situatie zijn alle pir platen, kieren, doorvoeren, etc afgepurd en voorzien van alu tape. Ervan uitgaan dat dit fungeert als een goed werkend dampscherm kan er in principe toch geen warme vochtige lucht in de luchtspouw komen en kan er bijgevolg niets condenseren...
En die luchtspouw... sja die zal in de winter ook wel stevig afkoelen waardoor de temperatuur tussen dakpannen en onderdak quasi gelijk zal zijn aan de temperatuur tussen onderdak en pir isolatie (de luchtspouw dus). Als er geen verschilt tussen temperatuur is zal er volgens mij ook niets condenseren... het enigste wat in de winter enigszins warm kan zijn is de koude kant van de pir platen maar ik heb nog niets weten condenseren op een warm oppervlak...
Momenteel ben ik nog in de mogelijkheid om de pir platen te verwijderen om alsnog tussen de keepers te isoleren. Geen fijne job, tijdrovend, dubbel werk aangezien nadien alles terug opnieuw geplaatst moet worden maar dan liever nu dat werk doen dan binnen 10j een rotte houtstructuur door het vocht owv de condensatie.
Graag had ik jullie mening in deze geweten/gevraagd. Dank alvast!
Groetjes joeri