2

Tweede verblijfstaks

Yannis7272
Yannis7272
#Regelgeving · 4 maanden geleden

Voor het jaar 2024 wil de stad Brussel mij een tweede verblijfstaks laten betalen.

Dit is deels terecht want tot maart 2024 was er niemand gedomicilieerd op dit adres. Echter, in maart 2024 werd mijn eigendom verhuurd en registreerden de huurders zich bij de gemeente.

Ik kreeg nu een aanmaning om 100% van de verblijfstaks te betalen, ook al was mijn eigendom voor meer dan 80% van het jaar in regel geen tweede verblijf.

In het besluit van de gemeenteraad betreffende 2024 vind ik hier niks over terug. 

Behalve misschien: "Artikel 2. De belasting is verschuldigd, voor het gehele aanslagjaar, door alle personen die over een niet-hoofdverblijfplaats kunnen beschikken"
https://www.brussel.be/sites/default/files/bxl/Taxe_sur_les_residences_non_principales.-_Exercices_2024_a_2026_inclusNL.pdf

Ik heb per mail om uitleg gevraagd maar hier geen antwoord op ontvangen.

Kan ik hier iets tegen inbrengen? 

Alvast bedankt voor wie tot hier gelezen heeft :))

Alle reacties

0
Tiramisu
Tiramisu
11 326 Andere particulier
4 maanden geleden

Kan ik hier iets tegen inbrengen? 

Alvast bedankt voor wie tot hier gelezen heeft :))

Uiteraard is dat mogelijk. Stuur een aangetekende brief met als motivatie dat het appartement in die periode verhuurd was (voeg bewijsmateriaal toe). Geef daarbij aan dat je bezwaar maakt tegen deze belasting. De bal ligt dan bij hen en zij moeten vervolgens onderbouwen waarom deze belasting alsnog wordt opgelegd.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
4 maanden geleden

Ws staat in t reglement dat de situatie op 1 januari bekeken wordt en dat per vol jaar te betalen is.  Op 1 januari was er niemand gedomicilieerd dus ook geen inkomen uit gemeentebelasting.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

De regering hervormt de Mijn VerbouwPremie. Vanaf 1 juli 2025 komt er meer steun voor lage inkomens, hogere inkomens ontvangen minder premie.

Lees meer

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Ontdek welke doe-het-zelf premies je als klusser kan aanvragen en bespaar zo op je verbouwkosten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag