vernieuwing tweede zekeringskast
Hallo iedereen,
Heb hier vraag over Aansluiting van de nul draad.
wegens plaatsing van lucht lucht pomp, wil ik bijkomende zekeringen plaatsen van 20 A plus differencieel 30mA/40A. in mijn tweede zekeringskast.en niet zomaar snel van bestaand stopcontakt aftakken. zoals techniekers voorstellen.
In hoofdzekeringskast staat eendifferencieeel van 300mA/40A en de kabel van 5G4 is gezekerd met 25A
Heb in werkhuis tweede zekeringskastje staan , maar geen plek meer. vandaar dat ik hier nieuw kastje zou plaatsen. Bij het open doen van oude zekeringskastje kwam ik voor verassing te staan.
vroeger was het hier 3x 230V , bij vernieuwing rijbaan 38jaar geleden heeft maatschapij dit naar 3x230V /400V +N gebracht. zij hebben alles hier veranderd, ook de aansluitigen van 3 fazig zaagmachien. nu zag ik in zekeringskast dat zij de blauwe N draad gewoon met lusterklemmen hebben verbonden. denkelijk wegens plaatsgebrek.
Na wat opzoek werk, weet ik dat je de N draad niet mag doorlussen met draadbrugjes onderaan de zekeringen, zoals je met fase L1 L2 L3 doet.
Al zie ik dat het hier op één plek wel is gedaan.
ofwel moeten het een speciale camrail L /N zijn ,plus aangepaste zekeringen. maar daar het om niet veel kringen gaat is dit geen optie. dus zou ik het moeten doen via latje (naam ontgaat mij even) zoals de aardingsrail maar dan wel kleur blauw. daar dan de binnenkomende N op aansluiten, en van daaruit telkens een N draad naar elke zekering. Nu vraag ik mij af of dit wel correct en veilig is?
In zekerings kastje zouden twee kringen komen voor stopcontakten,16 A gezekerd dan eentje voor de airco 20 A gezekerd deze voorafgaand met differencieel 30mA/40 .( al heeft een airco verkoper van toch wel grote firma mij dit laatste afgeraden) en dan nog zekering van 3 + N van 16 Amp voor zaagmachine van 4.2 KW
Zou ik in deze zekeringskast hier ook nog algemene differencieel moeten plaatsen? volgens ik lees en begrijp, is deze niet echt nodig omdat er in hoofdzekerings kast al eentje zit.