5

vernieuwing tweede zekeringskast

Jus
Jus
#Elektriciteit · 2 maanden geleden

Hallo iedereen,

Heb hier vraag over  Aansluiting van de nul draad.

wegens plaatsing van lucht lucht pomp, wil ik bijkomende zekeringen plaatsen van 20 A  plus differencieel 30mA/40A. in mijn tweede zekeringskast.en niet zomaar snel van bestaand stopcontakt aftakken. zoals techniekers voorstellen.

In hoofdzekeringskast staat eendifferencieeel van 300mA/40A en de kabel van 5G4 is gezekerd met 25A 

Heb in werkhuis tweede zekeringskastje staan , maar geen plek meer. vandaar dat ik hier nieuw kastje zou plaatsen. Bij het open doen van oude zekeringskastje kwam ik voor verassing te staan.

vroeger was het hier 3x 230V , bij vernieuwing rijbaan 38jaar geleden heeft maatschapij dit naar 3x230V /400V +N gebracht. zij hebben alles hier veranderd, ook  de aansluitigen van 3 fazig zaagmachien. nu zag ik in zekeringskast dat zij de blauwe N draad gewoon met lusterklemmen hebben verbonden. denkelijk wegens plaatsgebrek.

Na wat opzoek werk, weet ik dat je de N draad niet mag doorlussen met draadbrugjes onderaan de zekeringen, zoals je met fase L1 L2 L3 doet.

Al zie ik dat het hier op één plek wel is gedaan.

ofwel moeten het een speciale camrail L /N zijn ,plus aangepaste zekeringen. maar daar het om niet veel kringen gaat is dit geen optie. dus zou ik het moeten doen via latje (naam ontgaat mij even) zoals de aardingsrail maar dan wel kleur blauw. daar dan de binnenkomende N op aansluiten, en van daaruit telkens een N draad naar elke zekering. Nu vraag ik mij af of dit wel correct en veilig is?

In zekerings kastje zouden twee  kringen komen voor stopcontakten,16 A gezekerd dan eentje voor de airco 20 A gezekerd deze voorafgaand met differencieel 30mA/40 .( al heeft een airco verkoper van toch wel grote firma mij dit laatste afgeraden) en   dan nog zekering van 3 + N van 16 Amp voor zaagmachine van 4.2 KW

Zou ik in deze zekeringskast hier ook nog algemene differencieel moeten plaatsen? volgens ik lees en begrijp, is deze niet echt nodig omdat er in hoofdzekerings kast al eentje zit.

Alle reacties

0
Tiramisu
Tiramisu
11 295 Andere particulier
2 maanden geleden

Waarom zou de die N niet mogen maken met een brug zoals de fasen? 

In die airco zit een FO voorafgegaan door een filter. Die lekken standaard wat en soms heb je idd problemen. Die van mij zit echter ook achter 30mA en heb niet het minste last. Plaats eventueel een 100mA als je die absoluut wil. 

Nee, een hoofdschakelaar of differentieel is niet verplicht in de secundaire kast..Heeft ook meestal geen zin, meestal floepen beide er toch uit bij een lek. 

0
Jus
Jus
0 19 Andere particulier
2 maanden geleden

Hallo Tiramisu,

Gevonden via Gemini

Het direct overbruggen van de N (nul) met kabelbrugjes in plaats van een N verdeler in een 400V 3+N instalatie is niet toegestaan en zeer gevaarlijk.

Veiligheid 

Overbruggen ervan kan leiden tot:

onveilige aanraakspanningen / als er een storing optreed in de nul of als er een onevenwicht in de fasen is, kunnen er hoge spanningen onstaan op plekken waar het niet de bedoeling is , wat elektrocutiegevaar vormt.

overbelasting en brandgevaar / De nulgeleider voert retourtroom af van alle fasen. als deze door onvoldoende gedimensioneerde kabelbrugjes lmoet lopen, kunnen deze overhitten en brand veroorzaken

Problemen met differentiaal beveiliging/

De aardlekschakelaar meet het verschil tussen de stroom in de fase en nulgeleiders. een onjuiste of overbrugde nul kan de werking van aardlekschakelaar verstoren waardoor deze niet uitschakeld.

Naleving van normen en voorschriften/ 

AREI schrijven expleciet het gebruik van geschikte verdeelinrichtingen voor. waaronder N verdelers. Het omzeilen hiervan is een directe overtreding enkan leiden tot afkeuring bij controle of problemen met verzekering bij incident.

zelf begrijp ik het niet zo best, want de L1 L 2 L3 zijn nu ook overbrugt met kabel van 4m² zelde dikte als toekomende kabel. gaat mij niet om dat extra verdelertje, maar wel om de vraag waarom. want is zon verdeler als de aarding, maar dan uiteraard in het blauw. Je komt erin toe met de N van 4m² en moet van dar dan naar bv zekering stopcontakt met N van 2.5m².

verder lijkt het mij toch veiliger om een 30mA te plaatsen, heb er zulke extra bijgezet op mijn voeding voor vijverpompen en grasmaaier. en nog nooit problemen mee gehad. in geval van tegenslag kan ik het nog altijd veranderen. 

alvast al bedankt voor de info.

0
Tiramisu
Tiramisu
2 maanden geleden

Tja, dat krijg je als iedereen aan de AI zit

Het AREI verbiedt nergens om kamgeleiders en bruggen te gebruiken. Kamgeleiders per rij en een brug tussen de rijen of naar toestellen met een andere Klemlayout is zowat de standaardmethode in België. Daar is ook niets gevaarlijk aan. 

Uiteraard mag je 30mA gebruiken. Doen zelfs zou ik zeggen als je geen problemen ondervindt. Een tuinpomp is geen goede vergelijking, daar zit immers geen netfilter in. In een airco wel. Maar zoals gezegd ook ik ondervindt geen last mer een 30mA, alhoewel ik reeds gehoord heb over dergelijke problemen. 

0
Jus
Jus
0 19 Andere particulier
2 maanden geleden

AI

Is net daarom dat ik deze vraag hier stel.

ik gebruik Ai om wat info, maar volg deze zeker niet zomaar. Is handige tool, maar verstand moet primeren.

maar die N verdelers bestaan wel.

Die 30mA gaat er zeker in, veiligheid voor alles. en indien deze toch voor problemen zou zorgen, zal ik wel zoals je aanhaalt 100mA plaatsen

er komt nog iemand voor offerte airco, zal hem ook zijn ervaring hierover eens navragen. 

eigenlijk gek dat zulks niet altijd op 30mA  kan worden aangesloten, want is tot slot toch toestel dat buiten staat.

Vraag mij dan wel af of zulks door AREI aanvaard zou worden zonder.

alvast bedankt voor de info,

en fijne dag verder.

0
Tiramisu
Tiramisu
2 maanden geleden

Vraag mij dan wel af of zulks door AREI aanvaard zou worden zonder.

Een airco is een vast opgesteld toestel dat volgens het meest recente AREI direct achter de hoofdaaraardlekschakelaar mag worden aangesloten.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Elektriciteit in de badkamer: wat kan en wat niet?

Elektriciteit in de badkamer: wat kan en wat niet?

Wil je een stopcontact plaatsen of verlichting vervangen in je badkamer? Ontdek welke voorzorgen je moet nemen op vlak van elektriciteit.

Lees meer

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Ontdek waarom een elektriciteitsplan cruciaal is voor elke elektrische installatie en leer de belangrijkste stappen om er zelf één op te stellen.

Lees meer

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Ontdek alles over buitenstopcontacten: van veiligheid tot installatie, kenmerken, prijs, slimme opties en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag