hoog gasverbruik door oude cv-ketel of boiler zn sanitair water

11

hoog gasverbruik door oude cv-ketel of boiler zn sanitair water

HomeSweetHome
HomeSweetHome
#Sanitair · 2 maanden geleden

Ik woon in een 22-jarige woning met 2 personen en een hoge rendementsketel Viessmann model Vitogas 100 en een Viesmann boiler model Vitocell 100. Wanneer mijn verwarming af staat, zoals nu in de zomer (ttz vloerverwarming gelijkvloers op laagste stand van 16 graden en thermostaat eerste verdieping staat uit) heb ik nog een gasverbruik van 4  m3 =  40kWh. per dag. We nemen 4 douches per week, maximaal 5 minuten per douche. Er is een doorlooppomp met een timer instelbaar per uur (ongeacht week- of weekenddagen). Wanneer de doorlooppomp is afgesloten, heb ik na 15 seconden warm water in de douche ( geschatte afstand tussen chauffageketel en douche bedraagt 12 meter) . Het gasverbruik is nu één derde van mijn totale gasverbruik.  

Als ik mijn gasverbruik vergelijk met gelijkaardige gezinnen, ligt hun gasverbruik tot 5 maal lager. Dit hoge gasverbruik wordt bevestigd door chatgpt en bestaat al jaren.

De ketel wordt om de 2 jaar door hen onderhouden. Dit werd voorgelegd aan de installateur die een grote speler is in de markt.

Wat zijn de mogelijke redenen?

_ kalkaanslag in de boiler: weinig waarschijnlijk, daar in mijn gemeente geen hard water is

_ niet geïsoleerde leiding naar de douche: het betreft een koperen leiding die in een schacht loopt. De installateur zegt dat isolatie wel een beetje zal helpen, maar niet de moeite is.

_ Omlooppomp die altijd op staat : kan niet  omdat die nu uitgeschakeld is en de ketel xxxxx maal per dag omspringt.

Mijn vraag : wat zie ik over het hoofd?

1
Nick 61
Nick 61
222 1623 Andere professioneel
2 maanden geleden

Die timer is al een beetje besparing, omdat de pomp niet continue draait en er ook geen warm water gepompt wordt. Het is normaal wanneer de pomp dag en nacht draait dat zowel de aanvoer als de terugloopleiding naar je boiler altijd warm zijn en dit resulteerd in een continue verlies van warmte van de leidingen, dat dan weer tot gevolg heeft dat de boiler sneller afkoelt zonder dat je water gebruikt. De oplossing kan erin liggen dat je de pomp laat starten en stoppen, alleen wanneer je warm water nodig hebt. Ik los dit op met een drukknop op de plaatsen waar warm water nodig is op dat moment, de drukknop(pen) wordt dan met een traphuisautomaat verbonden die op zijn beurt dan weer met de pomp verbonden wordt. De automaat kan ingesteld worden per halve minuut tot ongeveer 8 minuten. Meestal hoeft de pomp maar 1 a 1,5 minuten te draaien om het leidingsysteem op te warmen, dan valt de pomp stil, je opent de gewenste kraan en je hebt ook onmiddelijk warm water. Het is totaal niet nodig dat dan de pomp draait daar de aanvoerleiding warm is en er warm water van de boiler komt, de terugloop die hoeft niet warm te blijven

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1623 Andere professioneel
2 maanden geleden

Wel je hebt lichtschakelaars en drukknoppen, het is niet de bedoeling om met een schakelaar de pomp te starten en te stoppen, daarom is het aan te raden om een drukknop te gebruiken, je drukt erop en de traphuisautomaat krijgt een puls, hij maakt dan dat de pomp draait en begint gelijktijdig de ingestelde vertraging af te tellen, na de ingestelde tijd zal de pomp uitschakelen en is je aanvoerleiding tot in de kraan warm, de terugloopleiding zal voor een deel wel lauw of warm zijn maar dat is niet uit te sluiten, feit is dat je warm water krijg op vraag en niet continue 

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Toilet blijft doorlopen? Met dit stappenplan herstel je het

Toilet blijft doorlopen? Met dit stappenplan herstel je het

Niets zo vervelend als een toilet dat blijft doorlopen. Met dit stappenplan kan je het probleem verhelpen en je wc herstellen.

Lees meer

Elektrische doorstromer: werking, prijs, onderhoud en alternatieven

Elektrische doorstromer: werking, prijs, onderhoud en alternatieven

Onbeperkt warm water, duurzaam geproduceerd? Ontdek alles over de elektrische doorstromer of geiser: werking, kostprijs, onderhoud en alternatieven.

Lees meer

In de kijker: hoe je met grijswater je waterfactuur kan verlagen

In de kijker: hoe je met grijswater je waterfactuur kan verlagen

Water besparen wordt steeds belangrijker. Een nieuwe techniek maakt het mogelijk om grijswater, afvalwater van je huishouden, te hergebruiken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag