hoog gasverbruik door oude cv-ketel of boiler zn sanitair water
Ik woon in een 22-jarige woning met 2 personen en een hoge rendementsketel Viessmann model Vitogas 100 en een Viesmann boiler model Vitocell 100. Wanneer mijn verwarming af staat, zoals nu in de zomer (ttz vloerverwarming gelijkvloers op laagste stand van 16 graden en thermostaat eerste verdieping staat uit) heb ik nog een gasverbruik van 4 m3 = 40kWh. per dag. We nemen 4 douches per week, maximaal 5 minuten per douche. Er is een doorlooppomp met een timer instelbaar per uur (ongeacht week- of weekenddagen). Wanneer de doorlooppomp is afgesloten, heb ik na 15 seconden warm water in de douche ( geschatte afstand tussen chauffageketel en douche bedraagt 12 meter) . Het gasverbruik is nu één derde van mijn totale gasverbruik.
Als ik mijn gasverbruik vergelijk met gelijkaardige gezinnen, ligt hun gasverbruik tot 5 maal lager. Dit hoge gasverbruik wordt bevestigd door chatgpt en bestaat al jaren.
De ketel wordt om de 2 jaar door hen onderhouden. Dit werd voorgelegd aan de installateur die een grote speler is in de markt.
Wat zijn de mogelijke redenen?
_ kalkaanslag in de boiler: weinig waarschijnlijk, daar in mijn gemeente geen hard water is
_ niet geïsoleerde leiding naar de douche: het betreft een koperen leiding die in een schacht loopt. De installateur zegt dat isolatie wel een beetje zal helpen, maar niet de moeite is.
_ Omlooppomp die altijd op staat : kan niet omdat die nu uitgeschakeld is en de ketel xxxxx maal per dag omspringt.
Mijn vraag : wat zie ik over het hoofd?