4

Opknappen schuur

Eline88
Eline88
#Ontwerp · 1 maand geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hallo allemaal,

Geen idee onder welke rubriek we dit moeten plaatsen, maar wij hebben dus net onze eerste woning gekocht, en daar hoort een oude, aanpalende schuur bij die we graag willen opknappen. Zie foto: https://postimg.cc/qhSSydBK . Het idee is om er een propere, droge ruimte van te maken die dienst doet als washok en opbergruimte. Er is al een aansluiting voor een wasmachine, dus dat is mooi meegenomen.

Belangrijk detail: we mogen enkel onderhoudswerken uitvoeren waarvoor géén omgevingsvergunning nodig is. Dus afbreken en heropbouwen is uitgesloten. Wel mogen we binnen de bestaande structuur verbeteringen aanbrengen, zoals isolatie, vervanging van ramen binnen de bestaande openingen, enz. Dit werd bevestigd door de vorige eigenares na contact met stedenbouw.

We hebben echter nul ervaring met verbouwen en eerlijk gezegd ook vier linkerhanden 😅. We willen het dus uitbesteden, maar weten niet goed waar te beginnen. De ruimte ruikt momenteel wat naar vocht, maar we weten niet waar dat precies vandaan komt. Dus dat is nog iets bijkomend dat aangepakt zal moeten worden.

We willen dit project gefaseerd aanpakken om financiële redenen, maar wel in een logische volgorde.

Daarom onze vraag:  

Alle tips, ervaringen of aanbevelingen zijn meer dan welkom! 🙏🏻

1
promakske
promakske
0 20 Verbouwer
1 maand geleden· Bedankje ontvangen

Dag Eline, 

'tja , er zijn verschillende mogelijkheden, het hangt af van jullie budget natuurlijk. Als je geen ervaring hebt met verbouwingen en zelf niet al te handig bent, zoals ik lees, zoals veel mensen, want je kunt niet alles doen en weten natuurlijk, dan is het aan te raden om met iemand te gaan samenwerken natuurlijk ..... MAAR ... let goed op want er is veel kaf onder het koren!! . Ik zou vooreerst te rade gaan bij een architect, die kan ter plaatse komen kijken en luisteren wat jullie wensen zijn en aan de hand daarvan een schatting opmaken van de werken en de kosten. Let wel een schatting ! Die doet dat niet gratis natuurijk maar dan heb je wel een duidelijk idee waaraan je begint. Werk je met hem/haar verder, dan zal die al het werk (en zorgen?? ) uit je handen nemen. Voordeel is dat je 1 aanspreekpunt hebt om op terug te vallen als er wat misloopt.
Nadeel (misschien? ) zijn de kosten, maar nogmaals dat hangt van je budget af.
Er zijn vele andere mogelijkheden en firma's die verbouwingen aanemen en projectleiders die "zogezegd" de werken coördineren en aannemers voor je zoeken enz enz ... . Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je met dit laatste zeer zeer goed moet uitkijken, wij hebben die man waarschijnlijk veel te veel betaald voor wat zijn aandeel was in het project. We hebben hem misschien 3 of 4 keer gezien tijdens het ganse project, vertragingen alom, foute uitvoeringen, slechte afspraken, communicatie : nul , kennins van zaken :zeer weining. ... enz enz ... ik ben zelf gelukkig wat op de hoogte van "de bouw" anders had het misgelopen.
Opnieuw doen ? dan zou ik waarschijnlijk voor een architect kiezen.  

Dus, goed uitkijken en rondvragen is de boodschap, laat verschillende offertes maken. Die tijd en kosten verdien je dubbel en dik terug op het einde van de rit. 

Veel succes ! 

Alle reacties

0
Eline88
Eline88
0 2 Andere particulier
1 maand geleden

Onze vraag ging precies verloren bij het posten van dit bericht.

Hoe pakken we dit het best aan?  Welke stappen raden jullie aan?  Welke professionals contacteren we hier voor ?Welke materialen zijn geschikt voor dit soort renovatie?  Waar moeten we zeker op letten? 

Alvast bedankt!

0
Tiramisu
Tiramisu
11 313 Andere particulier
1 maand geleden

Lees net dat afbreken geen optie is. 

0
promakske
promakske
0 20 Verbouwer
1 maand geleden· Bedankje ontvangen

Dag Eline, 

'tja , er zijn verschillende mogelijkheden, het hangt af van jullie budget natuurlijk. Als je geen ervaring hebt met verbouwingen en zelf niet al te handig bent, zoals ik lees, zoals veel mensen, want je kunt niet alles doen en weten natuurlijk, dan is het aan te raden om met iemand te gaan samenwerken natuurlijk ..... MAAR ... let goed op want er is veel kaf onder het koren!! . Ik zou vooreerst te rade gaan bij een architect, die kan ter plaatse komen kijken en luisteren wat jullie wensen zijn en aan de hand daarvan een schatting opmaken van de werken en de kosten. Let wel een schatting ! Die doet dat niet gratis natuurijk maar dan heb je wel een duidelijk idee waaraan je begint. Werk je met hem/haar verder, dan zal die al het werk (en zorgen?? ) uit je handen nemen. Voordeel is dat je 1 aanspreekpunt hebt om op terug te vallen als er wat misloopt.
Nadeel (misschien? ) zijn de kosten, maar nogmaals dat hangt van je budget af.
Er zijn vele andere mogelijkheden en firma's die verbouwingen aanemen en projectleiders die "zogezegd" de werken coördineren en aannemers voor je zoeken enz enz ... . Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je met dit laatste zeer zeer goed moet uitkijken, wij hebben die man waarschijnlijk veel te veel betaald voor wat zijn aandeel was in het project. We hebben hem misschien 3 of 4 keer gezien tijdens het ganse project, vertragingen alom, foute uitvoeringen, slechte afspraken, communicatie : nul , kennins van zaken :zeer weining. ... enz enz ... ik ben zelf gelukkig wat op de hoogte van "de bouw" anders had het misgelopen.
Opnieuw doen ? dan zou ik waarschijnlijk voor een architect kiezen.  

Dus, goed uitkijken en rondvragen is de boodschap, laat verschillende offertes maken. Die tijd en kosten verdien je dubbel en dik terug op het einde van de rit. 

Veel succes ! 

0
Eline88
Eline88
0 2 Andere particulier
1 maand geleden

Dankjewel Promakske om je ervaring te delen met mij! Ik heb zeker wat aan dit advies! 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag