SOCIAAL TARIEF ELEKTR-GAS VERSUS SLIMME STURING THUISBATTERIJ ZONNEPANELEN.

5

SOCIAAL TARIEF ELEKTR-GAS VERSUS SLIMME STURING THUISBATTERIJ ZONNEPANELEN.

den Tutte
den Tutte
#Elektriciteit · 2 maanden geleden

Hallo allen,

Zonnepanelen bezitten wij reeds sinds 2021 (SUNPOWER 14x 375kWh =5250kWh).
Nu hebben wij vorige maand een thuisbatterij (PYLONTECH 3x3,55kWh + BMU UNIT) met hybride omvormer (SOLIS S5-EH1P4.6K-L incl. RHI/RAI energiemeter en slimmesturing (FleXio) laten plaatsen.
Dit door de firma ENSYS welke ons door de deskundige uitleg en raadgevingen het grootste vertrouwen in combinatie met de beste prijs/kwaliteit verhouding gaf.

Wij zijn aangesloten bij ENGIE als leverancier elektr./gas. met een FLOW variabel contract.

Nu door de plaatsing van de thuisbatterij met slimme sturing heb ik een Dynamisch contract aangevraagd om aan de voordelen te voldoen.

Op 25/08/2025 is er een aanpassing gebeurd in mijn dossier door de dienst, FOD mensen met een handicap.
De beslissing dat ik voldoe om in aanmerking te komen voor het sociale tarief voor energie heb  ik bekomen (07punten +66% invaliditeit voor onbepaalde duur vanaf 01/06/2025).

Herhaaldelijke telefonische contacten met ENSYS en ENGIE konden mij geen duidelijkheid verschaffen in mijn vraag...

Daarom vraag ik aan jullie....

Wat zijn mijn voordelen ivm. mijn huidige situatie rekening houdend met thuisbatterij, slimme sturing en het sociaal tarief...?

Kan er voor enkel voor gas sociaal terief bekomen worden indien een Dynamisch contract voordeliger is en NIET combineerbaar met soc.tarief?

Wat is de beste formule van contract af te sluiten bij de energie leverancier?

Is een aangekochte slimme sturingsmodule en het jaarlijks abonnement niet overbodig?

Mentaal ben ik NIET meer in de mogelijkheid om dit goed te begrijpen en wil mezelf als mijn gezin vrijwaren van verkeerde overeenkomsten die financieel ons nadeel zou bezorgen.

De onoverzichtelijke en onduidelijkheden over de rompslomp in deze is frustrerend en zeker dat tegenwoordig de consument minuten naar computerstemmetjes en keuze menu's moet luisteren alvorens de nodige keren doorgeschakeld te worden en dan uiteindelijk nog GEEN antwoord te mogen bekomen...

Daarom... kan U mij AUB. raad geven en duidelijkheid verschaffen...

Hopend op begrip en met vriendelijke groeten,

Kurt VERHEYDEN
Geertshoek 25
2170 Merksem/Antwerpen

+32 (0)468.22.62.04
kurtverheyden@telenet.be

Alle reacties

0
promakske
promakske
0 20 Verbouwer
2 maanden geleden

Beste Kurt, 

Ja, het is inderdaad een ondoorzichtig kluwen, al die regeltjes en verschillende mogelijkheden!, voor mensen die er mentaal nog wel 100% bij zijn is het ook een warboel, maar ja dat blijkt typisch Belgisch te zijn .... het zo moeilijk mogelijk maken dat mensen het niet meer begrijpen.
Dat Ensys hierover geen duidelijkheid kan geven, daar kan ik nog inkomen, maar van Engie zou je dat wel verwachten. Maar die zweven nog in de sferen van het vroegere Electrabel denk ik, daar was de service en bijstand al zo goed als onbestaande. Ik kan je ook geen passende oplossing bieden, maar wel dit idee: 

Misschien zou het volgende een oplossing kunnen bieden: (waarschijnlijk heb je hier ook al wel aan gedacht?) Het zou kunnen helpen om je vraag eens te stellen aan een consumenten programma, we zijn er hier in België niet rijk aan, maar bijvoorbeeld WIN WIN , het VRT consumenten programma met Xavier Taveirne, zowel op TV als op de radio. Jouw probleem doet zich bij zeer veel mensen voor denk ik zo, de moeite daarom om er voor hun een topic van te maken en het eens uit te zoeken. 

Met vriendelijke groeten en veel succes in de zoektocht.  

0
Dens7
Dens7
0 4
2 maanden geleden

Beste Kurt, 

Ja, het is inderdaad een ondoorzichtig kluwen, al die regeltjes en verschillende mogelijkheden!, voor mensen die er mentaal nog wel 100% bij zijn is het ook een warboel, maar ja dat blijkt typisch Belgisch te zijn .... het zo moeilijk mogelijk maken dat mensen het niet meer begrijpen.
Dat Ensys hierover geen duidelijkheid kan geven, daar kan ik nog inkomen, maar van Engie zou je dat wel verwachten. Maar die zweven nog in de sferen van het vroegere Electrabel denk ik, daar was de service en bijstand al zo goed als onbestaande. Ik kan je ook geen passende oplossing bieden, maar wel dit idee: 

Misschien zou het volgende een oplossing kunnen bieden: (waarschijnlijk heb je hier ook al wel aan gedacht?) Het zou kunnen helpen om je vraag eens te stellen aan een consumenten programma, we zijn er hier in België niet rijk aan, maar bijvoorbeeld WIN WIN , het VRT consumenten programma met Xavier Taveirne, zowel op TV als op de radio. Jouw probleem doet zich bij zeer veel mensen voor denk ik zo, de moeite daarom om er voor hun een topic van te maken en het eens uit te zoeken. 

Met vriendelijke groeten en veel succes in de zoektocht.  

Ik heb zelf geprobeerd om het sociale tarief in combinatie met zonnepanelen te begrijpen — hoe meer je leest, hoe groter de verwarring wordt.

0
den Tutte
den Tutte
0 2 Andere particulier
2 maanden geleden

@ promakske... bedankt voor Uw reactie...ik ga dit zeker overwegen alsook ga ik raad vragen aan Testaankoop waar ik lid van ben. Ik hou jullie op de hoogte wat ik ook bekomen mag als antwoord...

Vriendelijke groeten, Kurt

0
den Tutte
den Tutte
0 2 Andere particulier
2 maanden geleden

@Dens7...

idd. dat is tegenwoordig het leven...mensen dom houden en betalen, betalen, betalen maar...

Grts, Kurt

0
promakske
promakske
0 20 Verbouwer
2 maanden geleden

@ promakske... bedankt voor Uw reactie...ik ga dit zeker overwegen alsook ga ik raad vragen aan Testaankoop waar ik lid van ben. Ik hou jullie op de hoogte wat ik ook bekomen mag als antwoord...

Vriendelijke groeten, Kurt

Top , bedankt, Ik ben beniewd wat de reacties zullen zijn !? 

Mvg

Promakske

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Wil je een laadpaal of warmtepomp? Zorg dat je elektriciteitsnet die overbelasting aankan, wij vertellen hoe.

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag