Zelf syndicus zijn
Kan een eigenaar bewoner in een appartementsblok met 5 appartementen zelf syndicus zijn en zo ja, aan welke eisen moet hij voldoen ?
Zelf syndicus zijn
Kan een eigenaar bewoner in een appartementsblok met 5 appartementen zelf syndicus zijn en zo ja, aan welke eisen moet hij voldoen ?
Ja, mede-eigenaar zijn is de enige vereiste en dat ben je dus al.
Voorts het akkoord van de medeeigenaars. Zelf syndicus zijn is goedkoper dan er een betalend aanstellen maar je moet natuurlijk wel overeenkomen. ...
ja, een eigenaar‑bewoner kan meestal zelf syndicus zijn, zeker in een klein appartementsgebouw zoals eentje met 5 appartementen. Ikzelf heb daar ervaring mee: je moet wel goed georganiseerd zijn en de wetgeving rond mede-eigendom en boekhouding volgen. Vaak moet je een aantal administratieve taken doen, zoals vergaderingen bijhouden, de gemeenschappelijke kosten innen en eventueel een verzekeringsdossier beheren. Het is geen probleem zolang je tijd, kennis en transparantie hebt, anders kan het snel stress geven.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Vanaf 2027 moeten alle energieleveranciers een vast tarief voor energie aanbieden. Depraetere wil zo gezinnen beschermen tegen hoge energiefacturen.
Lees meer
Veel huishoudens krijgen deze weken een aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing in de bus. Maar wat is het en waarom stijgt het bedrag elk jaar?
Lees meer
Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie krijgen een overgangsperiode. Minister Depraetere geeft verbouwers meer tijd, maar schaft wel nog een premie af.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen