Voeding 3 circuits bundelen
Voor een zolderrenovatie zou ik van de zekeringkast in de kelder naar de zolder voeding voor 3 circuits voor stopcontacten willen trekken en 1 voor verlichting.
De afstand is +-17m.
Op de zolder komt nog een zekeringkast te staan met eltako relais en een siemens logo PLC.
1 van de circuits van de stopcontacten wil ik ook kunnen schakelen dvm een relais (voor labo stopcontacten).
Op de zolder worden de kringen dus in de zekeringkast verdeeld.
Als doorvoer naar de zolder dacht ik met een diamantboor gaten te boren en een PVC buis van 80mm te voorzien.
(Dan kan ik ook nog een wachtbuis van 25mm voor later zonnepanelen en en nog een wachtbuis van 20mm als extra te voorzien)
3 vragen:
1)
Mag de voeding van de 3 kringen van de stopcontacten naar de zolder eventueel samen nemen in een 7g2.5 kabel (elke kring apart gezekerd in de kelder)?
Of is het toch beter om 3x 3g2.5 te trekken?
2)
Ik neem aan dat ik om een kring van de stopcontacten met een relais te kunnen schakelen dit een relais van minstens 20A moet zijn?
(Keuze is beperkt, enige dat ik op gigatek kan vinden is https://gigatek.be/nl/finder-tweepolige-modulair-relais-2no-20a-230v-ac-testdrukknop-contactenmateriaal-ags--fin222282304000)
3)
Ik lees tegenwoordig dat er halogeenvrije kabels bestaan. (XGB, of halogeenvrije flex). Deze zijn verplicht in openbare gebouwen. Maar ik lees ook dat in holle ruimtes deze nu ook verplicht zijn in prive woningen.
(Op de zolder gaan deze in de chape maar ook achter ge gyproc komen te liggen.)
Is het aan te raden om deze halogeenvrije kabels te gebruiken achter de gyproc?