3

Stopcontact voor opladen EV

Ernie
Ernie
#Elektriciteit · 1 maand geleden

Beste, ik zou een stopcontact willen plaatsen voor het opladen van onze EV. Nu de vraag welke kabel moet ik gebruiken en welke zekering, en moet hier ook een speciaal stopcontact voor gebruikt worden? Het stopcontact komt buiten staan. Onze EV staat een hele dag voor de deur daarom kan het volgens mij op een gewoon stopcontact ipv laadpaal.

Iemand een idee?

Alle reacties

0
Tiramisu
Tiramisu
11 333 Andere particulier
1 maand geleden

Dat kan in principe met elk standaard Niko hydro stopcontact aan een 3G2,5 afgezekerd met 20A. Laadstroom is immers maar 10A met een gewone verloopkabel naar een EV stekker. Eventueel met een EV symbool zoals hieronder. 

Als dit een behoorlijke lengte is en inzit met de vermogensverliezen dan leg je eventueel een specifieke 3G6 kabel afgezekerd met 20A voor dat stopcontact. Spaart je jaarlijks een maaltijd in een brasserie. Kan je later dan nog eventueel een echte laadpaal op aansluiten. Wil je het helemaal volgens het boekje dan plaatje je hiervoor nog een 30mA type B aardlekschakelaar. Dit is echter enkel een verplichting voor echte laadpalen, geen gewone stopcontacten. 

Wil je "incognito" gaan dan eventueel een Niko Hydro met een fietssymbool :) 

https://www.zelektro.be/plexo-contactdoos-green-up-access-voor-opladen-elektrisch-voertuig.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=HYB+%7C+Performance+Max+%7C+index+%7C+BENL&gad_source=1&gad_campaignid=21301495405&gbraid=0AAAAADnyLPHJynXAJ0BsCCw1g7kXC86Rj&gclid=Cj0KCQiA5abIBhCaARIsAM3-zFVznPuzLDUQcUj-QPtCGoP8fyj1f24bHsJuwztaAAT5heCKXPBTAUoaAqF4EALw_wcB#attr=26732,36126,26733,46162,46178,46185

https://www.amazon.com.be/-/en/EFAPEL-81751-electric-charging-plug/dp/B0BSNJ78YS/ref=asc_df_B0BSNJ78YS?mcid=a2d057394f393601900a06fc7d78fd9d&tag=begogshpadde-21&linkCode=df0&hvadid=749460632637&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=12852373439956863398&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9195904&hvtargid=pla-2014241179116&psc=1&language=en_GB&gad_source=1

0
dvsirius
dvsirius
0 24 Verbouwer
1 maand geleden

Dag Tiramisu,

ik lees in uw antwoord dat Ernie eventueel "incognito" zou kunnen gaan door het plaatsen van een stopcontact voor het opladen van fietsen, ipv auto's. In uw verwijzing naar de beide opbouw stopcontacten van Legrand zie ik echter een enorm verschil in prijs tussen beide, in kwaliteit of bouw ? Met dank voor uw antwoord. Mvg, dvsirius

0
Tiramisu
Tiramisu
11 333 Andere particulier
1 maand geleden

Tja, prijsviering van Legrand ken ik uiteraard niet, maar dat van Niko is een "standaard" stopcontact en dat van Legrand vermoedelijk eentje dat bedoeld is voor continue zware belasting. Ik kan kan echter niet hard maken. De hybride van mijn broer steekt ook gewoon in het stopcontact en laadt ook met 10A. Geen probleem tot dusver. 

Die beslissing ligt uiteindelijk bij jou. 

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Haal je energiefactuur omlaag met slimme toestellen en deze energie-apps

Haal je energiefactuur omlaag met slimme toestellen en deze energie-apps

Bespaar geld en energie met een energie-app en slimme toestellen. Ontdek hoe je eenvoudig je stroomverbruik optimaliseert.

Lees meer

In de kijker: stopcontact dat verdwijnt in je wand

In de kijker: stopcontact dat verdwijnt in je wand

Ontdek Orbis: het onzichtbare stopcontact dat naadloos opgaat in natuursteen, solid surface en keramiek. Perfect voor je wand of werkblad.

Lees meer

Een goed geplaatste aarding maakt een verschil voor je veiligheid

Een goed geplaatste aarding maakt een verschil voor je veiligheid

Aarding is cruciaal voor je veiligheid. Ontdek hoe goede aarding elektrocutie voorkomt en je conform blijft met de Belgische voorschriften.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag