Ik heb een elektrokast 1 en 2. Hoe teken ik mijn eendraadsschema

2

Ik heb een elektrokast 1 en 2. Hoe teken ik mijn eendraadsschema

Pieter
Pieter
#Elektriciteit · 1 maand geleden

Ik ben begonnen om het oude elektro paneeltje van vroeger te vervangen door een nieuwe elektro kast met de nodige beveiligingen.

Vroeger, een 20 jaar geleden, had ik al zulk een kast voorzien i.v.m. de installatie van een nieuwe keuken. Hier moet ik trouwens nog een eendraadschema voor tekenen. De info heb ik gelukkig bijgehouden.

Nu is mijn vraag: Hoe moet ik voor deze situatie mijn eendraadschema opbouwen? Op welke manier kan ik onderscheid maken van hetgeen uit kast 1 komt en uit kast 2?

Dan heb ik ook nog een bijkomend vraagje is de nummering van de stroombanen correct volgens het AREI? De voorlopige tekeningen zijn bijgevoegd.

Al bedankt voor de suggesties!

Alle reacties

0
Ivanov
Ivanov
3 76 Verbouwer
1 maand geleden

In elke kast dient elke kring gekenmerkt te zijn door een letter A, B, C, ... Indien je meer dan 26 kringen hebt, start je na Z met AA, AB, AC, enz.
Twee verschillende kasten hebben kringen die dan moeten gekenmerkt zijn met verschillende letters. Bijvoorbeeld kast 1 heeft 9 kringen A tot/met I, dan kan je in kast 2 starten met J, enz. Indien er onduidelijkheid zou kunnen zijn over de differentieelschakelaars, dan benoem je die best ook (bv. DIFF 1, DIFF 2, ...).  Het aangeven van verdeeldozen doe je normaal niet, tenzij ze een eindpunt vormen (waar (nog) vrije draden toekomen die geen aansluiting hebben.
Voor jou of een technieker kan het handig zijn om de verdeeldozen te kenmerken, maar dat kan je nog op een copie van het eendraadschema dat voor de keuring nodig is.

Verbetermogelijkheden eendraadschema: aftakdoos weg, en alle aftakkingen boven elkaar.
Voor kring C bv.  moet de lamp en de schakelaar in één ruimte dezelfde volgnummer hebben (3+4 wordt 4 want je hebt al 1,2 en 3 op die kring voor drie afzonderlijke/gescheiden stopcontact aansluitpunten, en 1+1 wordt 5)
Aanpassingen nodig op het situatieplan:
* Elk eindpunt moet gekenmerkt zijn met de kring en volgnummer. Dus voor de slaapkamers heb je C1, C2 en C3 voor de stopcontacten en C4 en C5 voor de respectievelijke schakelaars+lamp. Je vermeldt op de schets naast de schakelaars C4 resp. C5, en ook naast de lamp C4 resp. C5.
Symbolen van stopcontacten dienen weer te geven of ze met aarding/spatwaterdicht zijn. Type schakelaar weergeven ook (enkelpolig, dubbelpolig, met verklikkerlicht etc.)

0
Pieter
Pieter
1 16 Andere particulier
1 maand geleden

Hartelijk dank voor je uitgebreide informatie!

Nu kan ik met een geruster gemoed verder uitbreiden. Je info is wel degelijk tot in de puntjes uitgewerkt. Heel wat duidelijker dan hetgeen in de AREI staat.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag