3

staltonvloer kelder

DavidLes
DavidLes
#Fundering · 2 dagen geleden

Beste 

Ons huis, bj 1957, is gans onderkelderd. Gans de kelder is voorzien van een plaasterlaag enkel een kleine ruimte +- 20m² heeft dit niet. Daar komt voornameljik ook grondwater naar boven ( reeds drainage gelegd met keien en dompelpompen) 

Nu is plafond opgebouw uit een 'stalton'vloer waarvan sommige potten gebroken zijn en de staven zichtbaar zijn ( en geroest ) 

Hoe ernstig is dit voor de stabiliteit? Hoe kan dit hersteld worden? 
Moet gans de bovenste verdieping leeggehaald worden zodat een nieuwe plateau kan gezet worden of kunnen we dit van herstellen/vervangen via de kelder? 

Groeten 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/97530/20260105-175422-resized.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=768a97ad9d6d93981e8c4de4e491bdb3

Alle reacties

0
LeaD
LeaD
13 248 Andere professioneel
2 dagen geleden

Je zou haast denken dat de potten verkeerd om liggen, de bovenzijde aan de onderkant en tussenin de wapening in plaats van het normaal gebruik van voorgespannen betonbalken met daar op potten . 

0
Nick 61
Nick 61
222 1636 Andere professioneel
1 dag geleden

Ik heb zo'n zelfde situatie bij mijn ouders voorgehad, kapotte staltons, verroeste bewapening, daar hebben we ervoor gekozen om de gehele stalton te verwijderen een bekisting met stutten plaatsen, dan een bewapeningsnet van 10 mm en dan een volledig gegoten en gedrilde beton van dezelde dikte als de staltons waren, van onderuit was totaal geen optie

0
DavidLes
DavidLes
0 2 Andere particulier
18 uren geleden

Dag Nick, 
Daar vreesde ik al voor. Betekent dus dat de hele keuken afgebroken zal moeten worden.
Hoelang is dit geleden? Is er toen een architect of ingenieur betrokken geweest of hebben jullie dit rechtstreeks met een aannemer kunnen oplossen? 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag