Architect verbreekt contract na ruwbouw

2

Architect verbreekt contract na ruwbouw

Jef
Jef
#Ontwerp · 13 jaren geleden

Beste,

Heeft iemand ervaring met een situatie als de onze:

Na een niet al te beste samenwerking in aanloop naar de bouwvergunning en tijdens de bouwwerken verbreekt onze architect begin januari het contract omwille van dwingende medische redenen.

De ruwbouwwerken zijn op dat moment klaar en de ramen zijn geplaatst. De woning is m.a.w. winddicht en er dienen geen structurele werkzaamheden meer uitgevoerd te worden.

Net na het verbreken van het contract worden we gecontacteerd door de Orde van Architecten met de 'eis' om hen binnen de maand de naam van de opvolgende architect te bezorgen, samen met het afgesloten contract.

Het lijkt me echter volstrekt onnodig om nog een nieuwe architect onder de arm te nemen nu er geen werken meer uitgevoerd worden die volgens het decreet ruimtelijke ordening verplicht met de medewerking van een architect dienen te verlopen.

Tijdens het telefonisch contact met de Orde blijkt dat zij zich beroepen op een wetgeving uit 1938 (!) die bepaalt dat de architect minstens noodzakelijk is bij de opmaak van de bouwplannen en bij het werftoezicht. Toen ik vroeg of het werftoezicht nader werd omschreven was het antwoord negatief. Ze konden enkel verwijzen naar de parlementaire debatten die destijds werden gevoerd bij de totstandkoming van deze wetgeving en waaruit zou blijken dat dit toezicht bedoelt was van begin tot einde van het bouwproject. Volgens de Orde dus ook tot en met de technieken, het leggen van de vloer, de bezettingswerken etc.

Dit staat mijn inziens juridisch op zeer losse schroeven. Stel dat ik de woning in de staat zou kopen zoals die nu is, hoef ik voor de resterende werken niet eens een stedenbouwkundige vergunning aan te vragen, laat staan een architect onder de arm te nemen.

Heeft iemand een idee of de eis van de Orde om een nieuwe architect onder de arm te nemen voor de resterende afwerkingswerken gegrond is? Zijn we m.a.w. verplicht om, na de eenzijdige opzegging van het contract door onze architect, nog een architect onder de arm te nemen die toezicht houdt op de resterende werken die cfr het decreet ruimtelijke ordening geen medewerking van een architect vereisen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten,

Jef

Alle reacties

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden

Artikel 4 van de wet van 20 februari 1939 inzake de bescherming van de titel en van het beroep van architect bepaalt dat men een beroep moet doen op de medewerking van een architect voor het opmaken van de plannen en de controle op de uitvoering der werken, voor welke door de wetten, besluiten en reglementen een voorafgaande aanvraag om toelating tot bouwen is opgelegd.

Voor verbouwingswerken binnen een vergund gebouw of voor de geschiktmaking van lokalen is er in principe geen verplichting tot bijstand van een architect voor zover deze werken geen wijziging uitmaken van het gebruik of van de bestemming, of, wanneer het een woongebouw betreft, van het aantal woongelegenheden. Dit wel op voorwaarde dat de uit te voeren werken de stabiliteit van het gebouw niet wijzigen of geen verandering aanbrengen aan het architectonische karakter van het gebouw.

Aldus zou ik in uw specifiek geval kunnen argumenteren dat de Orde van Architecten ongelijk heeft. De werken welke nog uitgevoerd dienen te worden zijn immers niet van die aard dat er alsnog bijstand door een architect zou opgelegd worden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag