betere ramen of beter isoleren?
We zijn bezig met de plannen van onze nieuwbouw en ik vroeg me af of we best in betere isolatie van muren en dak investeren dan wel in HR ramen en 3dubbele glas?
betere ramen of beter isoleren?
We zijn bezig met de plannen van onze nieuwbouw en ik vroeg me af of we best in betere isolatie van muren en dak investeren dan wel in HR ramen en 3dubbele glas?
Betere profielen en 3 voudig glas zal duurder uitvallen dan enkele cm meer isolatie. Het blijft wel zo dat de
profielen en het glas de slechtste delen van de bouw blijven, zelfs met 3voudig glas.
Dag Maarten,
Hoeveel centimer ga je in je dak en muren (vergeet je vloer niet!) voorzien? Als je bij wijze van spreken qua isolatie maar net gaat voldoen aan de wettelijke norm, lijkt het me logischer hier in te investeren dan driedubbele beglazing.
Wat denkt je architect en/of EPB-verslaggever ervan?
Beste,
Bij grotere glaspartijen is het algemeen bekend dat bij de "vroegere" ramen veel warmte verloren ging. Als u deze heeft in uw woning is het zeker niet slecht te opteren voor de isolatiewaarde van de ramen te optimaliseren. De dag van vandaag Zijn veel verschillende typen van profielen op de markt voor zowel pvc als aluminium die elk voor hun eigen isolatiewaarden staan.
MVG
Qutex Ramen En Deuren
www.qutex.be
De vraag klinkt eigenaardig want dikkere isolatiemateriaal heeft een lage meerprijs terwijl betere raamprofielen en glas kosten veel meer dan de standaard versies; beiden zijn dus niet te vergelijken.
Indien de muren, het dak, de vloer en de leidingen allemaal mooi geïsoleerd worden volgens de huidige normen en er nog een stevig budget overblijft, dan zou ik resoluut voor uitstekende raamprofielen en glas kiezen. Let wel dat op dat gebied het niet zo eenvoudig is om echt kwalitatieve producten te vinden en de juiste keuzes te maken.
- Voor aluminium profielen, kijk eens bij Sapa en Schüco (alle High Insulation versies, met betere afdichting en thermische onderbrekingen).
- Voor passieframen in hout met onderbrekingen in kurk: Ewitherm http://www.ewitherm.be/
- Meestal is het glas ofwel van de Franse SaintGobainGlass ofwel van de Belgische AGC (Glaverbel). Als er veel lawaai is in de buurt (autoverkeer, vliegtuigen,...) is tweemaal dubbel dik gelaagd glas van verschillende diktes + film interessanter dan 3-dubbelglas.
In ieder geval, informeer u goed, neem uw tijd, bekijk de producten in het echt en niet enkel op papier (soms groot verschil tussen theorie en praktijk), en ga maar zeker te rade bij uw architect.
Na overleg met de architect hbb we beslist om voor HR dubbel glas ramen te kiezen en extra vloer/muur/dak iso.
Met extra in de ramen investeren wou ik vooral de zwakste schakel aanpakken, maar blijkbaar kan ik beter in isolatie investeren.
Bedankt voor jullie reacties

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.
Lees meer
Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.
Lees meer
Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen