3

CV weersafhankelijke regeling 2 kringen

boskabouter
boskabouter
#Verwarming & koeling · 13 jaren geleden
Wij hebben twee jaar geleden een hoogrendementsketel op aardgas laten plaatsen. Met temperatuur afhankelijke regeling. Er zijn twee kringen aangemaakt één voor de leefkamers op het gelijksvloer en een tweede voor kamers en badkamers op de verdieping. De twee kringen worden bediend door pneumatische kleppen maar hebben dezelfde gemeenschappelijke terugvoer. Er is één pomp in het systeem. De sturing gebeurt door de regeling van buderus zelf die zit op de ketel en twee draadloze thermostaten van Theben. Nu heb ik echter mijn twijfels of deze opstelling wel geschikt is voor de temperatuurafhankelijk regeling waarmee ik volgens de leverancier toch wel 10% minder zou verbruiken. De draadloze thermostaten lijken geen rekening te houden met de buiten- of binnentemperatuur maar gewoon doorsturen of er al dan niet verwarmd moet worden. Iemand enig idee hoe het zou moeten? met vriendelijke groet - best regards

Alle reacties

0
Jorn Van Herck
Jorn Van Herck
10 32 Andere professioneel
13 jaren geleden

Paul,

Ik vermoed dat je bedoelt dat de stookcurve van de verwarming afhankelijk is van de buitentemperatuur. Dit wordt vastgelegd in de programmatie/software van de ketel, die je (als je een beetje kennis hebt van verwarming) zelf kan instellen. Heb je zelf niet veel verstand van stookcurves en dergelijke, laat dan een installateur komen die alles voor je inregelt.

Hoe de situatie zit met de 2 kringen is mij niet helemaal duidelijk: ik lees dat je 1 pomp hebt voor het ganse systeem. 1 pomp voor 2 kringen lijkt me nogal raar, aangezien je dan nooit 1 kring apart kan aansturen. Maar dat staat los van het feit of je ketel een buitentemperatuurafhankelijke regeling heeft.

Conclusie: informeer eens bij een (andere) buderus-installateur om je regeling af te stellen. Een energiezuinig systeem aankopen is meestal gemakkelijk, het perfect laten inregelen is veel moeilijker (ik spreek uit ervaring).

0
boskabouter
boskabouter
0 1 Verbouwer
13 jaren geleden

beste Jorn

Bedankt voor je antwoord, ik ga vast en zeker een andere technieker laten langskomen.

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je cv-ketel onderhouden in de zomer? Zo ben je volgens expert klaar voor het stookseizoen

Je cv-ketel onderhouden in de zomer? Zo ben je volgens expert klaar voor het stookseizoen

Wil je in de winter storingen aan je cv-ketel voorkomen? Ontdek waarom experts de zomer het ideale moment vinden om het onderhoud in te plannen!

Lees meer

Airco of warmtepomp: wat kies je voor je comfort en energiebesparing?

Airco of warmtepomp: wat kies je voor je comfort en energiebesparing?

Airco of warmtepomp? Ontdek hoe ze werken, hun voor- en nadelen, en waarom een combinatie ideaal kan zijn voor comfort en energie-efficiëntie.

Lees meer

Nieuwe studie van de CREG toont wanneer een warmtepomp loont

Nieuwe studie van de CREG toont wanneer een warmtepomp loont

Een warmtepomp: wanneer erin investeren en wanneer niet? Een nieuwe studie van de CREG bepaalt van welke factoren de rendabiliteit afhangt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag