verplichte aankoop garage of autostandplaats

2

verplichte aankoop garage of autostandplaats

Andyman
Andyman
#Ontwerp · 13 jaren geleden

Onlangs ondertekende ik een 'compromis' bij een bouwfirma voor aankoop van een appartement op plan / in opbouw.

Tijdens de ondertekening vroeg men wat ik zou nemen, een bijhorende garage of autostaanplaats?

Ik zei voorlopig geen van beide nodig te hebben, waarop men antwoorde dat de aankoop hiervan zou zijn omwille van een of andere

regelgeving (ofzo). Ik moest in ieder geval een keuze maken vooraleer we naar de notaris moesten voor de definitieve akte..

Noch op de verkoopsdocumentatie, noch in het lastenboek, noch in de compromis is van enige verplichting sprake.

Moet ik nu werkelijk verplicht mij een garage of autostandplaat aanschaffen?

Iemand die bv geen auto bezit, wat moet die dan?

Alvast dank voor advies.

Andyman

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
13 jaren geleden

Dag Andy,

- De meeste gemeentes eisen van een projectontwikkelaar dat een appartementsgebouw een minimum aan parkeervoorzienigen heeft, bv 1,5 maal het aantal appartementen in het gebouw. Dit heeft echter niks met de verkoop zelf te maken.

- De projectonwikkelaar kan zijn producten natuurlijk verkopen in de vorm die hij of zij zelf wil, wat er in de praktijk op neer komt dat hetgene wat in het contract dat je getekend hebt staat uiteindelijk de doorslag geeft. Als je van mening bent dat het contract geen melding maakt van deze parkeerplaats of sterker nog dat de parkeerplaats reeds inbegrepen is in de prijs dan is er natuurlijk een probleem. Waarom niet eens bij de notaris of een advocaat binnenstappen voor zijn/haar mening.

- Een appartement met parkeerplaats heeft wel een bepaalde meerwaarde. Het is niet ondenkbaar dat in de je in de toekomst om een of andere reden dit appartement wil of moet verhuren/verkopen, en dan zal dit makkelijker zijn/meer opbrengen dan zonder parkeerplaats.  

Groeten H.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag