3

Deuropening in ytong muren

TweeLinkerhanden
TweeLinkerhanden
#Voorbereidende werken · 13 jaren geleden

Hallo,

Voorlopig staan enkel de ramen in ons huis en werden er ytong binnenmuren geplaatst. De bovenzijde van de deuropening bestaat momenteel louter uit ytong stenen en er zit geen verdere steunbalk in. Onze aannemer beweert dat dit perfect normaal is en geen enkel risico inhoudt. De omkasting van de deur zou die ytong stenen boven de deuropening voldoende ondersteunen. Ik vind dat dit er niet superstabiel uitziet, maar maak me misschien zorgen over niets?

Kan iemand mij hierover adviseren? Bedankt!

Alle reacties

0
truffel
truffel
5 30 Andere professioneel
13 jaren geleden

Heu iiiiiiiiii  Dat is absoluut verboden. Wat vertelt die man nu eigenlijk. Ik voel een plaatsvervangende schaamte voor zoveel onkunde in onze sector.

Er is geen enkel deuromlijsting die geschikt is om dit te doen, stel u voor zeg.

Roep uw architect erbij of stel zelf de aannemer nu al in gebreke. Ik ben geen voorstander van tabula rasa maar hier hebt u echt geen keuze. Die plaats MOET ondersteund worden door een betonbalkej, een voorgespannen element, linteel, metaal profiel enz ... Trouwens Ytong heeft daar zijn eigen spullen voor. Neem kontakt met Ytong zelf en die zullen het verhaal van die aannemer toch wel tegenspreken hoor.

0
Roland Contreras
Roland Contreras
4 29 Verbouwer
13 jaren geleden

Mijn huis werd reeds in 1976 gebouwd met Ytong en alle deuren en vensters werden ondersteund met aangepaste Ytong lentelen. Bij gebruik van betonbalkjes is de vorming van een koudebrug waarschijnlijker.

De thermische eigenschappen van mijn Ytong woning zijn trouwens uitstekend en na een beperkte naisolering van spouw en open dakruimten met Isofloc val ik in de categorie van lage energie woning. Deze werken hebben mij nauwelijks 2000 euro gekost na aftrek van belastingskorting en premies.

Met mijn beste dank aan Ytong. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag