3

Plat dak isolatie met PIR

Guest
Guest
#Isolatie · 13 jaren geleden
Ik heb een zaal met een plat dak dat ongeveer 90m2 is. De vorige eigenaars hebben dit geïsoleerd in 2006 met PIR 6 cm. De isolatie is aan de buitenkant, wat ook het beste is zoals ik op jullie site las. Mijn vraag: moet ik nog bijkomend isoleren? De zaal wordt 1à2 keer per week gebruikt en wordt verwarmd met CV op gas. Dit is een recente gesloten condenserende en modulerende CVketel. Ik moet nog een plafond voorzien, nu is er enkel een soort raster. Ik ben er ook nog niet uit welk soort plafond ik zal kiezen. Gyproc of iets anders. Wil er iemand mij helpen met de isolatievraag? Melanie

Alle reacties

0
Jorn Van Herck
Jorn Van Herck
10 32 Andere professioneel
13 jaren geleden

Melanie,

extra isoleren tegen het plafond zou in uw geval wel opbrengen. Aangezien je de ruimte maar 1 tot 2 keer per week opwarmt, zal je door de isolatie tegen het plafond niet telkens de betonnen draagstructuur moeten verwarmen (er vanuit gaande dat het een betonnen dak is uiteraard), maar enkel de lucht in de ruimte.

Let wel goed op dat je een dampscherm plaatst aan de 'warme' zijde van de plafondisolatie, zo zal je condensatie vermijden (al helpt een goed ventilatiesysteem ook al veel...)

Hoeveel isoleren? Ik denk dat in uw geval 5 à 7cm volstaat, meer mag natuurlijk altijd, maar ik zou zeker niet meer dan 10cm nemen (gezien de 6cm PIR die al geplaatst is).

0
Guest
Guest
0 40
13 jaren geleden

Beste, bedankt voor de info!

(p.s. Het dak is niet van beton maar hout.)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Twijfel je aan je isolatie? Ontdek hoe je verouderde isolatie herkent, welke materialen en diktes ideaal zijn en hoe je de plaatsing slim aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag