4

gordingen dak

susenklus
susenklus
#Dak · 13 jaren geleden
Heb een huis gekocht met een dak overspanning van 4.7 meter, het dak is opgebouwd uit gorindingen met balken van 6x18cm. welke ik precies al aan de kleine kant vind voor zo een overspanning? Maar de gordingen liggen niet op de 2 buitenmuren maar zijn bevestigd met balkschoenen tegen de muur. Is dit stevig genoeg om het dak te kunnen blijven dragen. Op de goringen die 1 meter uit elkaar liggen, liggen kepers van 6 op 6cm Deze liggen om de 40cm. Hierop dan onderdak en dakpannen, type sneldek van eternit. Wat dus ook al een zware pan op zich is. Kan deze constructie, die volgens de vorige eigenaren al 6 jaar ligt zo blijven zonder instortingsgevaar. Ik vind dit een rare dakopbouw of niet?

Alle reacties

0
Vdb
Vdb
5 76 Andere professioneel
13 jaren geleden

De sneldek van Eternit is inderdaad een vrij zware pan. Daarom zou het mij logisch lijken dat - indien de constructie niet stevig genoeg is - je nu al doorbuigingen zou zien. En zeker na 6 jaar. Merk je iets visueel aan de buitenkant? Laat desnoods een dakdekker langskomen voor een eerste gesprek. Hij kan onmiddellijk inschatten op de opbouw/draagkracht voldoende zal zijn. En het eerste gesprek is meestal toch gratis :-)

0
StefanTu
StefanTu
2 60 Andere particulier
13 jaren geleden

Volgens mij bestaan er tabellen die ifv de overspanning, de gordingafstand, de nodige sectie opgeven. Ik weet dat bij gordingen 8x23, bij tussenafstand 1,2m de overspanning max 4,5m is. Daarna moet je 8x28 nemen.

0
susenklus
susenklus
0 1 Andere particulier
13 jaren geleden

ok, Alvast bedankt denk dat ik dat da maar is ga doen, want heb al is nagekeken en is nog niet ingezakt in het midden, maar met enkel balkschoenen tegen de muur, Ik betwijfel of de vijzen dat wel kunnen houden zo een gewicht.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Roofing op een plat dak: tips voor plaatsing, herstelling en onderhoud

Roofing op een plat dak: tips voor plaatsing, herstelling en onderhoud

Op zoek naar een dakbedekking voor een plat dak? Ontdek de verschillende soorten roofing en hoe je ze correct plaatst, onderhoudt en herstelt.

Lees meer

Volledig overzicht van alle soorten daken: van hellend tot plat

Volledig overzicht van alle soorten daken: van hellend tot plat

Ontdek alle soorten daken en dakbedekking. Vergelijk prijzen, isolatie, voor- en nadelen en geschiktheid voor zonnepanelen.

Lees meer

Wat kost een dakgoot?

Wat kost een dakgoot?

Dakgoten vind je in verschillende materialen, met elk hun troeven en nadelen. En uiteraard: een grote impact op de kostprijs. Wat kost dat nu eigenlijk?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag