3

Rioleringswerken

Bieke
Bieke
#Ontwerp · 13 jaren geleden

Ik zit met een vraag.  Ik ben aan het bouwen en heb hiervoor een aannemer.  Deze aannemer is ook verantwoordelijk voor de rioleringswerken.  Nu hij heeft de regenwaterput en de septische put geplaatst en ineens wou hij meer geld dan de offerte.  daardoor zijn de werken stopgezet.  Nu hebben we een aantal firma's laten langskomen om de rioleringswerken verder te zetten zonder dat we eerst extra moeten bijbetalen.  Nu blijkt dat deze firma's allemaal zeggen dat de septische put niet goed geplaatst is!  Deze moet er terug uit en herstoken worden.  Aan de aannemer hebben we natuurlijk al een deel moeten betalen en het hersteken van de put kost ook dus extra!  Wie is hiervoor verantwoordelijk?  Is dit een fout die we kunnen herhalen op de aannemer , want we zouden door het foutief steken van de put een slechte riolering krijgen vol met opstoppingen!  Kan ieman me hier meer advies over geven?

Groetjes

Alle reacties

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden

Indien een aannemer een fout begaat in de uitvoering van zijn werken, is deze hiervoor uiteraard verantwoordelijk. U kan vervolgens de aannemer verplichten om de werken in natura en volgens de regels van de kunst te laten herstellen, dan wel de kostprijs hiervan laten berekenen en vervolgens een derde-aannemer deze werken laten uitvoeren.

De moeilijkheid bestaat er echter in dat een tegensprekelijke vastelling moet gedaan worden of mogelijk dient te zijn van het gebrek. Indien u reeds herstelwerken laat uitvoeren, kan achteraf niet meer beoordeeld worden wat de staat van de werken was zoals deze door de aannmer was uitgevoerd.

0
Bieke
Bieke
0 3 Bouwer
13 jaren geleden

Indien een aannemer een fout begaat in de uitvoering van zijn werken, is deze hiervoor uiteraard verantwoordelijk. U kan vervolgens de aannemer verplichten om de werken in natura en volgens de regels van de kunst te laten herstellen, dan wel de kostprijs hiervan laten berekenen en vervolgens een derde-aannemer deze werken laten uitvoeren.

De moeilijkheid bestaat er echter in dat een tegensprekelijke vastelling moet gedaan worden of mogelijk dient te zijn van het gebrek. Indien u reeds herstelwerken laat uitvoeren, kan achteraf niet meer beoordeeld worden wat de staat van de werken was zoals deze door de aannmer was uitgevoerd.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor uw advies.  Nu heb ik dit voorgelegd aan onze aannemer en die wil er niet van horen zowel van natura als de kosten van de derde-aannemer te dragen.  Nu gaan we als laatste poging met hem als de derde-aannemer op de bouw afspreken om toch duidelijk te maken dat de put veel te hoog zit.  Nu zegt de aannemer als je moeilijk gaat doen dan leg ik gewoon de bouw stil en is het helemaal afgelopen met die zever.  Kan hij dit zomaar laten stilleggen de bouw?  Terwijl dat nog het enigste is dat hij moet doen (het versteken van de put) en van de rest van het contract heeft hij volledige afstand getekend schriktelijk op papier.  Hij wil de rioleringswerken en de invoegwerken enzo niet meer doen en heeft dit schriftelijk bevestigd dat we het zelf maar uitzoeken.  Kan u mij hierover advies geven?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag