Dakisolatie nog bijisoleren
Kan ik mijn dak, dat reeds geïsoleerd is met spijkerflens dekens - met dampscherm in opgekleefde aluminiumfolie - nog bijisoleren zonder de folie te verwijderen?
Dakisolatie nog bijisoleren
Kan ik mijn dak, dat reeds geïsoleerd is met spijkerflens dekens - met dampscherm in opgekleefde aluminiumfolie - nog bijisoleren zonder de folie te verwijderen?
Gilbert,
op zich is bij-isoleren nooit slecht, maar je moet zoals je zelf aangeeft wel oppassen met (interne) condensatieproblemen in je isolatiepakket...
De aluminiumfolie van het spijkerflensdeken fungeert immers als dampscherm en zorgt ervoor dat het vocht in de lucht zich niet kan afzetten in je isolatie.
Stel dat je extra isoleert, dan zou het kunnen dat er condensatie optreedt in het isolatiepakket dat je bijplaatste, met schimmels tot mogelijk gevolg...
Beste oplossing is dus: dampscherm verwijderen, extra isolatie aanbrengen, nieuw dampscherm plaatsen aan de warme zijde van de isolatie.
Succes!
Volgens mij heeft Jorn gelijk.
Het dampscherm zorgt ervoor dat vocht van binnen (douchen, poetsen, ...) niet in je isolatie kan. Als je met een tweede pakket bij isoleert, gaat het vocht dat toch in je isolatie raakt, niet naar buiten toe kunnen verdampen. Het gaat als het waren tussen deze twee dampschermen gevangen zitten. Zeer nefast! Dit artikel schept hopelijk duidelijkheid.
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.
Lees meerDeze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen