Dampscherm
Dampscherm
Alle reacties
Dag Marjan,
Voor zover ik je vraag goed begrijp: je moet de buitenschil (dak, muren, ramen, vloer) van je woning goed inpakken. Zo scherm je alle kamers in je huis waar je een binnenklimaat wil creëren af van het buitenklimaat. Zie daarvoor de afbeelding als bijlage. Om binnen dat beschermd volume te isoleren heeft weinig tot geen zin.
Dus ga geen 20 centimer glaswol steken tussen je salon en je slaapkamer, maar isoleer je dak eventueel nog wat bij.
Artikels die je misschien kunnen helpen: Vermijd vochtproblemen: het verschil tussen onderdak en dampscherm en Hoe dik moet je isoleren?
Bedankt voor je reactie :)
Dus als ons dak reeds voorzien is van een dampscherm, dan hoeven onze tussenplafonds geen dampscherm te hebben maar enkel isolatie?
Mvg
Neen, dat klopt niet. Kort door de bocht: elk isolatiepakket moet een dampscherm aan de warme zijde hebben. Dus als jullie je tussenplafonds gaan isoleren: zeker mét dampscherm.
Maar ik zie het nut niet in om jullie tussenplafonds te isoleren, tenzij er boven een plat dak is. Laat jullie in dat laatste geval goed informeren. Want een plat dak van binnenuit isoleren, kan tot problemen leiden als het niet correct is uitgevoerd.
ok bedankt!

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?
Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.
Lees meer
Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur
Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.
Lees meer
Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie
Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen