3

Dampscherm plafond houten balken

Hotrocks
Hotrocks
#Isolatie · 12 jaren geleden

Volgende situatie doet zich voor bij een verbouwing van een rijhuis: Onderaan een garage. Het plafond ligt open en bestaat uit houten balken. Daarboven ligt een planken vloer. Dit is de vloer van de bovenliggende slaapkamer en badkamer. Ik wil nu isolatie aanbrengen tussen de balken (18cm rockwool). Als ik een dampscherm gebruik moet dit aan de warme kant komen en dus aan de kant van de slaapkamer/badkamer, dus eerst te bevestigen. Toch enkele bedenkingen. Warmte stijgt dus een dampscherm van slaapkamer naar garage heeft weinig zin. Bepaalde fora geven ook aan om eerst de isolatie aan te brengen en dan het dampscherm om alles luchtdicht te maken. Iemand ervaring? Peter

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
12 jaren geleden

Altijd een dampscherm aanbrengen aan de WARME kant heeft niets te maken met warme lucht die stijgt, maar alles te maken met condens die van binnen naar buiten in je isolatie dringt . want er heerst in je isolatielaag een temperatuursgradiënt, = temperatuursverval van buinnentemperatuur naar buitentemperatuur. bij een bepaalde temperatuur en luchtvochtigheid condenseert die damp tot water. dat zorgt dan voor natte isolatie en houtrot. DAT IS DE THEORIE. BOWFYSICA.
.
In jouw geval dus een dampscherm onder de balken draperen ofwel bovenop de planken vloer aanbrengen wat gemakkelijker is, zeker als er toch tapijt of linoleum of vinyl bovenkomt als afwerking...
En onder je rots-/glas-wolisolatie een windscherm/luchtscherm dat sterk dampopen is (zie bij Proclima.be, of bel hen op, die hebben een te groot gamma en ken dit niet van buiten). Bij gebruik van een dampscherm mag je isolatiedken wel geen geïntegreerd dampscherm bevatten zoals spijkerflensdekens (Alukraftlaag op minerale wol is in feite een dampscherm: ofwel trek je dit eraf, ofwel koop je er zonder)
Zoals je aangeeft stijgt warme lucht en gaat de meeste warmte derhalve verloren door het dak. De vloer is in de praktijk minder kritisch qua condens en een lesgever van vzwDialoog zei me zelfs dat het dampscherm bij een houten vloer kan achterwege gelaten omdat daar in de praktijk zelden condensproblemen optreden.
Je garage is wel als buitenruimte  te beschouwen en wellicht kouder dan mijn onder de plankenvloer liggende kelder...

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden
Volgende situatie doet zich voor bij een verbouwing van een rijhuis: Onderaan een garage. Het plafond ligt open en bestaat uit houten balken. Daarboven ligt een planken vloer. Dit is de vloer van de bovenliggende slaapkamer en badkamer. Ik wil nu isolatie aanbrengen tussen de balken (18cm rockwool). Als ik een dampscherm gebruik moet dit aan de warme kant komen en dus aan de kant van de slaapkamer/badkamer, dus eerst te bevestigen. Toch enkele bedenkingen. Warmte stijgt dus een dampscherm van slaapkamer naar garage heeft weinig zin. Bepaalde fora geven ook aan om eerst de isolatie aan te brengen en dan het dampscherm om alles luchtdicht te maken. Iemand ervaring? Peter

Op zich een interessante vraag.
Indien in je in de garage een temperatuur heerst van 17 °C bij een relatieve luchtvochtigheid van 80 % dan heb je in de garage een dampspanning van 1652 Pa.  Is het in de bovenliggende slaapkamer 19°C bij een relatieve luchtvochtigheid van 50 % dan heb je een lokale dampspanning van 1099 Pa.  Je hebt dus een drukverschil in dampspanning van 553 Pa.  Het vocht zal dus vanuit je garage naar je slaapkamer willen gaan.  Best dat je de vloer aan twee zijden volledig naadloos en luchtdicht afwerkt met een dampscherm.  De dampspanningstabel kun je dowloaden op http://www.humida.be/downloads/
Groeten
Vochtadvies
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Twijfel je aan je isolatie? Ontdek hoe je verouderde isolatie herkent, welke materialen en diktes ideaal zijn en hoe je de plaatsing slim aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag