3

Isoleren oude badkamer

Walther Apers562
Walther Apers562
#Isolatie · 13 jaren geleden

We hebben een huis gekocht uit 1935 en gaan hier en daar isoleren.

Nu heb ik altijd begrepen dat je absoluut moet vermijden van binnenuit te isoleren, vanwege grote problemen met condens en resulterende schimmel.

Nu beweert de aannemer dat dit niet zo is voor een badkamer, gezien je die maar héél kort opwart en ze evensnel terug afkoelt.

Deze uitleg heb ik nergens gevonden; klopt dit?

dank je

mvg

Walther

Alle reacties

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
13 jaren geleden
Walter, je hebt het bij het rechte eind dat isoleren van binnenuit niet evident is. Slechts als het onmogelijk is langs buiten te isoleren of je spouw te na-isoleren moet je overwegen van binnenuit te isoleren. Echter is het isoleren aan de binnenzijde geen sinecure met een groot verhoogd risico op vocht, condens, koudebruggen. Dat heel kort opwarmen en snel afkoelen is een bijzonder rare uitleg en lijkt me het (vocht/condens) risico alleen maar te vergroten. Bovendien is er ook nog eens aanzienlijk ruimte verlies bij isolatie aan de binnenzijde. Vermits je woning van 35 is vrees ik dat je geen spiouw hebt dus dat scenario is ook uigesloten. Misschien toch maar een volledige isolatie langs de buitenkant overwegen. succes, Bert
0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel
13 jaren geleden

We hebben een huis gekocht uit 1935 en gaan hier en daar isoleren.

Nu heb ik altijd begrepen dat je absoluut moet vermijden van binnenuit te isoleren, vanwege grote problemen met condens en resulterende schimmel.

Nu beweert de aannemer dat dit niet zo is voor een badkamer, gezien je die maar héél kort opwart en ze evensnel terug afkoelt.

Deze uitleg heb ik nergens gevonden; klopt dit?

dank je

mvg

Walther

In een badkamer is dit probleem net extremer dan in andere ruimtes omdat er inderdaad veel meer in pieken condens wordt gestuwd. Je kan langs binnen isoleren maar dan dien je zeker en vast een ventilatiesysteem in de badkamer te voorzien om condensatie te voorkomen. Waarom kan je niet langs buitenaf isoleren? Eventueel kan je zelf ook een spouw bijmetsen of creëren met sidings, je verliest dan geen binnenruimte en bent beter beschermd tegen externe weersfactoren!

Als je langs binnen isoleert met een volle muur bestaat het risico dat je regendoorslag, opstijgend vocht,... niet meer zal zien en pas bij het rotten van de isolatie zal merken. Laat sowieso je muren eerst controleren op vocht alvorens je langs binnen gaat isoleren!

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag